«УКБС: Механізм погашення іпотечних боргів за рахунок відумерлої спадщини потребує удосконалення»

23 сен, 08:06

Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» звернулась до Парламенту з необхідністю зміни законодавства для удосконалення регулювання відносин за участю органів місцевого самоврядування в процедурі визнання спадщини відумерлою. Зокрема, встановлення більш ефективного механізму задоволення вимог кредиторів за рахунок предмета іпотеки за відсутності спадкоємців та переходу спадщини у власність територіальної громади.

УКБС зазначає, що у процесі задоволення вимог іпотекодержателя в разі смерті фізичної особи-іпотекодавця та відсутності спадкоємців виникають певні складнощі у реалізації норм законодавства, що передбачають процедуру визнання такої спадщини відумерлою й наступне задоволення вимог кредитора-іпотекодержателя територіальною громадою.

Так, за ст. 1277 Цивільного кодексу, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини зобов’язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою. Така заява має бути подана після спливу одного року з дня відкриття спадщини.

Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади, яка отримує право на повне розпорядження відумерлим майном - може передати його в користування іншим особам, в оренду, прода¬ти тощо.

Одночасно територіальна громада, яка стала власником відумерлого майна, зобов’язана нести цивільно-правову відповідальність за борги спадкодавця. Зокрема, задовольнити вимоги його кредиторів, заявлені згідно зі ст. 1231 ЦКУ. 

Незважаючи на вказані законодавчі норми, органи місцевого самоврядування, як правило, не подають заяву про визнання спадщини відумерлою після спливу одного року з часу її відкриття. Це ускладнює задоволення вимог кредиторів-іпотекодержателів за рахунок спадкового майна.

Тому УКБС пропонує, зокрема, внести зміни до Цивільного кодексу України, якими встановити граничний строк, на протязі якого органи місцевого самоврядування зобов’язані звернутися до суду з відповідною заявою (наприклад, на протязі місяця після спливу одного року з часу відкриття спадщини).

Також експерти УКБС вважають за доцільне посилити наведене законодавче положення або відповідними санкціями, або правом іпотекодержателя самостійно звертатись до суду із заявою про визнання спадщини відумерлою у разі порушення органами місцевого самоврядування встановленого строку.

Крім того, для ефективної реалізації пропонованих змін, потрібні зміни до і Закону України «Про іпотеку». Зокрема, в частині встановлення права іпотекодержателя у разі смерті фізичної особи – іпотекодавця звернути стягнення на предмет іпотеки незалежно від настання строку виконання основного зобов’язання. А також скасування в цьому випадку необхідності направлення боржнику /іпотекодавцю письмової вимоги про усунення порушення умов договору.

«Доопрацювання законодавства в цій частині дуже важливе, оскільки на сьогодні фактично не працює механізм задоволення вимог кредиторів за рахунок відумерлого майна у разі смерті іпотекодавця за відсутності спадкоємців. Це  призводить до порушення прав кредитора-іпотекодержателя, подальшого накопичення збитків банківської системи, і, як наслідок, обмеження можливостей  кредитування економіки і відновлення фінансової стабільності, – зазначає Генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер. – Так, за даними НБУ станом на 01.08.2014 збиток по системі банків становив 2,0 млрд. грн.; обсяг простроченої заборгованості за кредитами  склав 105,9 млрд. грн. або 10,8% кредитного портфеля, приріст з початку року на 35,7 млрд.грн.»


Адрес новости: http://e-finance.com.ua/show/186627.html



Читайте также: Новости Агробизнеса AgriNEWS.com.ua