16 окт, 18:20
Адміністративне усунення комерційних банків від обслуговування зарплатних проектів бюджетників не лише порушує конституційні норми і законодавство про захист економічної конкуренції, а й має неприхований корупційний чинник та деструктивно впливає на стабільність всієї банківської системи і рівень довіри до неї. Про це зазначає Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» (УКБС), коментуючи урядове доручення № 10874/1/1-14, яке зобов’язало усі державні та комунальні підприємства, установи і організації до 01.11.2014 закрити рахунки в комерційних банках та перейти на обслуговування виключно в держбанки.
УКБС зазначає, що вказане антиконкурентне рішення Уряду спричинило значний відтік клієнтів з комерційних банків, в яких бюджетники змушені достроково закривати зарплатні проекти. Ті, в свою чергу, подають скарги до Антимонопольного комітету. Адже отримали статус уповноважених банків з виплати зарплати працівникам бюджетних установ за результатами відкритого конкурсу, проведеного Міністерством фінансів (згідно з Постановою КМУ № 318 від 22.04.2005 та наказом Мінфіну № 1086 від 24.09.2010).
Експерти УКБС наголошують, що Конституція України гарантує рівність усіх суб’єктів права власності перед законом, та захист державою конкуренції у підприємницькій діяльності. ЗУ «Про захист економічної конкуренції» забороняє вчинення органами влади антиконкурентних дій і передбачає відповідальність за примус суб'єктів господарювання до пріоритетного укладення договорів, першочергового придбання товарів у певних продавців, надання окремим суб'єктам або групам суб’єктам пільг чи інших переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що призводить до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Фахівці зауважують, що клієнти повинні мати право самостійно обирати обслуговуючий банк відповідно до власних потреб в фінансових послугах. На їх думку, вагомою підставою для припинення виконання функцій уповноваженого банку може вважатись неплатоспроможність обслуговуючого банку чи завищення тарифів.
УКБС зазначає, що це не перша спроба Уряду обмежити участь комерційних банків в обслуговуванні держпідприємств. Так, у грудні 2013 р. Мінфін оприлюднив проект змін до Порядку конкурсного відбору банків для виплати зарплати бюджетникам, за яким до участі у конкурсі мали допускатися лише банки, що належать державі не менш ніж на 75% та зі статутним капіталом не менше 10 млрд. грн. Фактично це була спроба створення монополії держбанків, адже в Україні лише три банки державної форми власності відповідали цим вимогам. За сприяння АМКУ банківському співтовариству вдалося не допустити прийняття дискримінаційної ініціативи Мінфіну.
Крім того, Верховна Рада грубо порушила конкурентне законодавство при прийнятті ЗУ «Про вищу освіту», який у ІІ читанні було доповнено нормою про розміщення коштів державних і комунальних вищих навчальних закладів на рахунках лише держбанків. При цьому, на невідповідність цієї норми Конституції зазначало й Головне юруправління ВРУ. В свою чергу, АМКУ зауважив, що початкова редакція цього Закону, яка вносилась для розгляду на засіданні Уряду 05.11.2012, не містила обмежень кола банків, у яких можуть бути відкриті рахунки вказаних ВНЗ, лише держбанками.
В УКБС зауважують, що виходячи з такої політики Уряду і Парламенту, до держбанків мають бути переведені не лише зарплатні проекти і рахунки бюджетників, але й кредити, видані комерційними банками таким клієнтам.
«Неприховані антиконкурентні дії органів влади не лише посилюють негативні тенденції на фінринку, що спричинені складною ситуацією в країні, але й підривають довіру громадян до всієї банківської системи. Більш того, викликають недовіру населення і бізнесу до урядових декларацій щодо боротьби з корупцією і побудови в Україні сучасної, прозорої економіки на засадах верховенства права, закону і справедливості, з дотриманням європейських принципів, - зазначає Генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер. – Антимонопольна політика ЄС дозволяє бізнесу працювати на рівних засадах, запобігаючи антиконкурентним заходам як з боку підприємств, так і з боку органів влади. Водночас, в Україні внаслідок неправомірного адмінтиску влади конкурентне середовище на ринку спотворюється та погіршується. Так, за даними АМКУ, за 2013 рік органами Комітету було припинено 1940 порушень у вигляді антиконкурентних дій органів влади (найпоширеніша категорія правопорушень), що майже на 63% більше, ніж за 2012 рік (1192)».
Адрес новости: http://e-finance.com.ua/show/187471.html
Читайте также: Новости Агробизнеса AgriNEWS.com.ua