«Публічний аудит» розповідає, чому створення ВІНКу завідома приречене на провал

31 июл, 08:56

Міненерговугілля готується до створення нафтового гіганта ВІНК – вертикально-інтегрованої компанії. Уряд очікує, що це сприятиме енергонезалежності, а також дозволить зменшити обсяги імпорту нафтопродукту. Експерти ГО «Публічний аудит» пояснюють, чому ця ідея завідомо утопічна.

«По-перше, про енергонезалежність говорити складно, бо навіть у часи до економічної кризи, військового конфлікту нафтопроводи були порожні. Стан НПЗ, магістральних нафтопроводів потребує капітальних інвестицій для модернізації та забезпечення конкурентоздатності, що зараз Уряду не по кишені», – розповідає заступник керівника «Публічного аудиту» Андрій Вігірінський.

Він вказує, що протягом 2013 року в напрямку НПЗ України системою магiстральних нафтопроводiв України було транспортовано 1, 98 млн т, що є абсолютно найнижчим показником та становить менше 10 % вiд показникiв 2003–2004 рр., коли на потужностях вiтчизняних НПЗ перероблялося бiльше 22 млн т сирої нафти.

За словами спеціаліста, причинами зниження обсягiв поставок нафти на НПЗ України є чинники, пов’язанi з умовами роботи вiтчизняної нафтопереробної галузi, митним регулюванням iмпорту нафтопродуктiв в Україну та полiтикою сусiднiх країн щодо стимулювання переходу вiд експорту сировини до експорту готових нафтопродуктiв власного виробництва. На сьогодні дуже важливою проблемою є вiдсутнiсть завантаження вiтчизняних нафтопереробних пiдприємств, що призводить до наявностi вiльних потужностей системи магiстральних нафтопроводiв, значна частина яких призначена саме для поставок нафти до НПЗ України.

Крім того, на переконання аудитора, розпочавши процес створення ВІНК, Уряд ризикує потонути в судових суперечках, які розтягнуться на роки, адже на сьогодні фактично всі нафтопереробні заводи (НПЗ) в Україні контролюються групою компаній Приват – так само, як і видобувна компанія ПАТ «Укрнафта», міноритарні акціонери якої здійснюють вплив у тому числі через систему міжнародних суддів. «Тому створення такого гіганта можна розцінювати як елемент тиску на «приватівців», оскільки пропонується на державному рівні створити те, що на приватному рівні уже функціонує та приносить прибуток протягом тривалого періоду часу», – розповідає заступник керівника «Публічного аудиту» Андрій Вігірінський.

Він додає, що незрозуміло, як ця концепція узгоджується зі зменшенням бюджетних витрат, оскільки безкоштовно пакети акцій, які перебувають у власності приватних структур, Уряд не отримає. «Єдине, можливо, групі «Приват» вже вдалося домогтися для себе гарантій в інших процесах, які відбуваються в державі, у тому числі в приватизаційних. Так, співвласник «Привату» вже заявив, що планує брати участь в конкурсі з приватизації ВАТ «Запоріжжяобленерго», – вказує аналітик «Публічного аудиту».

З огляду на вищезазначені причини він резюмує, що озвучена ініціатива ні в цьому, ні в наступному, ні в найближчі 5 років не може бути реалізованою.

Нагадаємо, 7 липня Арсеній Яценюк заявив про доцільність створення нафтової вертикально-інтегрованої компанії разом з власниками групи Приватна базі Укрнафти, Укртатнафти (Кременчуцький НПЗ) та державної Укртранснафти.

В «Укрнафті» (видобуток нафти) державі в особі «Нафтогазу» належить 50% + 1 акція. Решту акцій контролює група «Приват».

В «Укртатнафті» (переробка нафти) частка «Нафтогазу» становить 43,05% акції.

Група «Приват» і Олександр Ярославський контролює 57% заводу.

«Укртранснафта» (транспортування нафти) на 100 % належить «Нафтогазу». Питання з погашенням заборгованості за рентою та виплатою дивідендів досі відкриті (борг «Укрнафти» за ренту за видобування вуглеводнів становить близько 5,5 млрд грн,  дивідендів – 1,8 млрд грн).


Адрес новости: http://e-finance.com.ua/show/197536.html



Читайте также: Новости Агробизнеса AgriNEWS.com.ua