Про зміни в податковому законодавстві під час «Гарячої лінії»

15 фев, 12:47

Днями в ДПІ у Голосіївському районі відбувся черговий сеанс «гаряча лінія» на тему:« Зміни у податковому законодавстві».

Начальник інспекції Оксана Малихіна відповіла на актуальні питання щодо податкових змін.

Пропонуємо до уваги найбільш актуальні питання з якими абоненти звертались на «гарячу лінію»:

Питання: Які відбулися зміни в оподаткуванні автомобілів вартістю більше 1 млн. грн.?

Відповідь: Суттєвих змін зазнав порядок справляння транспортного податку. Тепер об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня (1,03 млн. грн.) – у 2015 році транспортний податок сплачували власники з автомобілів, які використовувалися до 5 років та мали об’єм циліндрів двигуна понад 3 тис. куб. см.

Середньоринкова вартість визначається Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, за методикою, затвердженою КМУ, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об’єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля, та розміщується на офіційному веб-сайті Міністерства.

Платниками транспортного податку як і торік є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти. Ставка не змінилась – 25000 грн. на рік за кожен автомобіль.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» від 24.12.2015 р. № 909-VIII прописано особливості сплати податку у зв’язку із закінченням 5 – ти річного віку та викраденням автомобіля.

Так, у разі спливу п’ятирічного віку протягом звітного року податок сплачується за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п’яти років.

У разі незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем, який є об’єктом оподаткування, транспортний податок за такий легковий автомобіль не сплачується з місяця, наступного за місяцем, в якому мав місце факт незаконного заволодіння легковим автомобілем, якщо такий факт підтверджується відповідним документом про внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, виданим уповноваженим державним органом. При поверненні автомобіля його власнику (законному володільцю) податок за такий легковий автомобіль сплачується з місяця, в якому легковий автомобіль було повернено відповідно до постанови слідчого, прокурора чи рішення суду.

Власники – юридичні особи у разі незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем, подають уточнюючу декларацію протягом 30 календарних днів з дня внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань; а у разі повернення – протягом 30 календарних днів з дня складання постанови слідчого, прокурора чи винесення ухвали суду.

 

Питання: Як відбувається обчислення та сплата податку у 2016 році?

Відповідь: Платники податку – юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня і до 20 лютого 2016 року подають до державних податкових інспекцій за місцем реєстрації об’єкта оподаткування декларацію з розбивкою річної суми рівними частками поквартально. Щодо об’єктів оподаткування, придбаних протягом року, декларація юридичною особою – платником подається протягом місяця з дня виникнення права власності на такий об’єкт, а податок сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт.

Обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів оподаткування фізичних осіб здійснюється державною податковою інспекцією за місцем реєстрації платника податку. Податкове повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити надсилається (вручається) платнику до 1 липня.

Щодо об’єктів оподаткування, придбаних протягом року, податок сплачується фізичною особою-платником починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт. Податкове повідомлення-рішення надійде новому власнику після отримання державною податковою інспекцією інформації про перехід права власності. Фізичні особи – платники транспортного податку мають право звернутися з письмовою заявою до державної податкової інспекції за місцем своєї реєстрації для проведення звірки даних щодо:

·  об’єктів оподаткування, що перебувають у власності платника податку;

·  розміру ставки податку;

·  нарахованої суми податку.

У разі виявлення розбіжностей між даними державної податкової інспекції та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів (зокрема документів, що підтверджують право власності на об’єкт оподаткування, перехід права власності на об’єкт оподаткування, документів, що впливають на середньоринкову вартість легкового автомобіля), контролюючий орган проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) платнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє вважається скасованим (відкликаним).

 

Питання: Чи може бути включена до складу податкового кредиту податкова накладна, складена з помилками?

Відповідь: Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відсутність факту реєстрації платником податку – продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту.

Податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов’язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту.

 

Питання: Які відбулися зміни, щодо податку на доходи фізичних осіб?

Відповідь: Найголовніша зміна — введення єдиної ставки ПДФО 18% замість колишніх 15% і 20%.

За ставкою 18% оподатковується більшість видів доходів, визначених розділом IV Податкового кодексу України включаючи доходи у вигляді спадщини (подарунку), що успадковуються (приймаються у дарунок) спадкоємцем (обдарованим) від спадкодавця (дарувальника)- нерезидента, або успадковуються (приймаються у дарунок) спадкоємцем
(обдарованим)- нерезидентом від спадкодавця (дарувальника)- резидента, пасивні доходи, в т. ч. дивіденди від неплатників податку на прибуток (п.п. 167.5 ст. 167 ПКУ). Якщо ж отримані дивіденди від платника податку на прибуток, то для них залишається ставка 5% (п.п. 167.5.2 ст. 167 ПКУ).

Водночас, для доходів, нарахованих як виграш чи приз на користь платників податку - фізичних осіб застосовується також ставка податку 18% (замість раніше встановлених 15 (30)%).

Ставка податку 15% встановлена для пенсій, щомісячного довічного грошового утримання, які отримуються платником податку з Пенсійного фонду України або бюджету згідно із законом, в частині перевищення над триразовим розміром мінімальної зарплати, встановленої на 1 січня (у розрахунку на місяць) (у 2016 році – 4134 грн.) (п. 167.4 ст. 167 ПКУ).

Ставка податку 0%, яка встановлена безпосередньо в ст. 167 ПКУ, застосовується у випадках, прямо передбачених розділом IV ПКУ (їх перелік не зазнав змін) (п. 167.3 ст. 167 ПКУ).

Розширено перелік доходів, які не включаються до складу місячного (річного) оподатковуваного доходу (п.п. 165.1.57 - 165.1.59 ст. 165 ПКУ).

Уточнено розмір загальної податкової соціальної пільги — 50% прожиткового мінімуму для працездатних осіб (у розрахунку на місяць), встановленого на 1 січня звітного податкового року (раніше це була тимчасова норма, яку подовжували з року в рік) (п.п. 169.1.1 ст. 169 ПКУ).

Скасований обов’язок подання платником податку податкової декларації за результатами 2016 року у тому випадку, якщо він впродовж звітного року отримував зарплату і виплати у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами одночасно від двох і більше податкових агентів і загальна річна сума таких доходів перевищувала сто двадцять розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (виключений п.п. «є» п. 176.1 ст. 176 ПКУ).

Внесено зміни до ст.179 ПКУ в частині неподання платником податку податкової декларації якщо такий платник отримував доходи виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених розділом IV ПКУ (абз. 3 п. 179.2 179 ПКУ).

Для фізичних осіб – підприємців скасовано обов’язок сплати авансового внеску з ПДФО у відсотках до минулого року, а кінцеві терміни сплати податку суттєво перенесено – на 20 квітня, 20 липня і 20 жовтня. Також з’явилося застереження про те, що авансовий платіж за четвертий календарний квартал не розраховується та не сплачується.

 

Питання: Який розмір ЄСВ для ФОП у 2016 році?

Відповідь: ФОП – єдинники ЄСВ «за себе» тепер будуть сплачувати у розмірі 22 % від бази нарахування (мінімальна база — мінімальна заробітна плата — лишається), так як з 1 січня 2016 року набули чинності зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI, внесені Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» від 24.12.2015 р. № 909-VIII.

Порядок визначення бази нарахування ЄСВ порівняно з минулим роком не змінився.

 

Питання: Чи правда, що з 2016 року нова форма Податкової декларації про майновий стан і доходи?

Відповідь: Так, з 1 січня 2016 року введено в дію нову декларацію про майновий стан і доходи, форма якої та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Мінфіну від 02.10.2015 р. № 859.

Нова форма декларації передбачає, що за результатами звітного податкового року платник податку – фізична особа повинен визначити податкові зобов’язання як з податку на доходи фізичних осіб, так і з військового збору.

Сума військового збору, що підлягає сплаті платником податків самостійно до бюджету за результатами звітного року вказується у рядку 24.1 розділу IV нової декларації, а сума податку на доходи фізичних осіб — у рядку 23.1 розділу IV нової декларації.

Кількість додатків до нової декларації зменшено з семи до чотирьох. Додатки заповнюються лише при отриманні доходів, які передбачають особливий розрахунок оподатковуваного доходу:

·  при отриманні доходів від двох та більше податкових агентів, згідно з п.п. «є» п. 176.1 ст. 176 розд. IV ПКУ (додаток Ф1);

·  по операціях з інвестиційними активами (додаток Ф2);

·  при отриманні іноземних доходів (додаток Ф3);

·  з доходів, отриманих самозайнятою особою (фізичною особою – підприємцем та особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність) (додаток Ф4).

Сума податку на доходи фізичних осіб, на яку зменшуються податкові зобов’язання у зв’язку з використанням права на податкову знижку, розраховується безпосередньо в розділі ІІІ нової декларації без заповнення додатка.  При цьому не потребує зазначення реквізитів документів, які підтверджують понесені витрати, а вказуються лише категорії понесених витрат та загальна сума фактично здійснених протягом звітного податкового року витрат (рядок 13 та 14 розділу ІІІ декларації).

Звертаємо увагу, що норма п.п. 166.3.4 ст. 166 ПКУ щодо права на податкову знижку за витратами, понесеними для компенсації вартості платних послуг з лікування, відповідно до п. 1 р. XIX Прикінцевих положень ПКУ набирає чинності з 1 січня року, наступного за роком, у якому набере чинності закон про загальнообов’язкове державне соціальне медичне страхування. На сьогодні такий закон не прийнято, а, отже, платники податків не мають можливості на отримання знижки згідно з п.п. 166.3.4 ст. 166 ПКУ. Відповідно, за 2015 рік категорія витрат за номером «4» платниками податків не заповнюється.

Слід зазначити, що з 01.01.2016 р. платник податку має право на повернення податку на доходи фізичних осіб при від’ємній різниці за результатами перерахунку податку відповідно до п.п. «є» п. 176.1 ст. 176 ПКУ. Додаток Ф1 до  нової декларації доповнено рядком, в якому відображається сума податку, що підлягає поверненню з бюджету за результатами такого перерахунку.

У додатку Ф2 до нової декларації здійснюється розрахунок податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору  з доходів, отриманих від операцій з інвестиційними активами. У рядку 4.1 додатка Ф2 до нової декларації відображається позитивне значення загального фінансового результату операцій з інвестиційними активами (інвестиційний прибуток), з якого розраховується податок на доходи фізичних осіб та військовий збір. Сума податку на доходи фізичних осіб, що підлягає сплаті до бюджету самостійно за результатами декларування,  відображається в рядках 5.2 та 5, а сума військового збору – рядках 6.2 та 6 додатка Ф2 до нової декларації.

При отриманні протягом звітного податкового року доходів з джерел за межами України заповнюється додаток Ф3 нової декларації. У графі 8 додатка Ф3 до нової декларації відображається сума податку на доходи фізичних осіб, нарахованого за ставками, визначеними в  п. 167.1 ст. 167 ПКУ, без врахування сум податків, сплачених за кордоном, що зараховуються в Україні. Зменшення річного податкового зобов’язання на суму податків, сплачених за кордоном, здійснюється в декларації шляхом відображення такої суми у рядку 22 нової декларації.  Сума військового збору, що підлягає сплаті до бюджету самостійно за результатами декларування,  відображається в рядках 6.2 та 6 додатка Ф3 до нової декларації.

Розрахунок оподатковуваного доходу від провадження підприємницької діяльності та провадження незалежної професійної діяльності здійснюється окремо за доходами в додатку Ф4 до нової декларації.

Розділ І додатка Ф4 до нової декларації заповнюється фізичними особами – підприємцями, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, за результатами звітного податкового року та підприємцями, які зареєстровані протягом року в установленому законом порядку або перейшли із спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування.

Слід зазначити, що фізичні особи - підприємці подають річну податкову декларацію у строк, визначений п.п. 49.18.5 ст. 49 ПКУ, в якій поряд з доходами від підприємницької діяльності мають зазначати інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи.

Розділ ІІ додатка Ф 4 до нової декларації заповнюється особами, які провадять незалежну професійну діяльність.

У додатку Ф4 до нової декларації передбачено визначення податкових зобов’язань окремо для  податку на доходи фізичних осіб та військового збору. У разі, якщо за результатами остаточного розрахунку податку на доходи фізичних осіб за результатами звітного податкового року фізична особа – підприємець має надміру сплачені податки (від’ємне значення), така сума податку включається до рядка 5.2 додатка Ф4 та рядка 21 розділу IV нової форми декларації.

Нагадуємо, що для громадян та осіб, які проводить незалежну професійну діяльність,  граничний термін подання декларації про майновий стан і доходи за 2015 рік до органу ДФС — 03 травня 2016 року; для підприємців — 9 лютого 2016 року.

Обов’язок подання податкової декларації про майновий стан і доходи  встановлений ст. 67 Конституції України, та ст. 179 Податкового кодексу України.

 

Питання:Як ФОП єдинникам платити ЄСВ у 2016 році?

Відповідь: З 01.01.2016 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» від 24.12.2015 р. № 909-VIII, яким внесено зміни, зокрема, до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

Сплата єдиного внеску фізичними особами-підприємцями, в тому числі тими, які обрали спрощену систему оподаткування за період до 01.01.2016 р. здійснюється в розмірі 34,7% встановленої Законом № 2464 бази нарахування. Починаючи з 01.01.2016 р. єдиний внесок такими особами сплачується у розмірі 22% бази нарахування єдиного внеску.

Фіксовані ставки єдиного податку встановлюються сільськими, селищними та міськими радами для фізичних осіб-підприємців, які здійснюють господарську діяльність, залежно від виду господарської діяльності, з розрахунку на календарний місяць:

·  для групи 1 платників єдиного податку — у межах до 10% розміру мінімальної заробітної плати;

·  для групи 2 платників єдиного податку у межах до 20% розміру мінімальної заробітної плати.

Платники єдиного податку груп 1 та 2 сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.

Таким чином, фізичних осіб – підприємців платників єдиного податку групи 2 повинні були до 20 січня 2016 року сплатити суму авансового внеску 275,60 грн.

 

Питання: Які особливості використання РРО після 01.01.2016 року?

Відповідь: Підприємство має право після 01.01.2016 року використовувати в діяльності зареєстровані до 01.01.2015 року моделі РРО якщо для продовження строку первинної реєстрації моделі, включеної до Державного реєстру, строк первинної реєстрації якої не закінчився, заявник подає уповноваженій організації не пізніше ніж за місяць до закінчення строку копії сертифіката відповідності моделі обов'язковим вимогам нормативних документів (із зазначенням складових частин реєстратора), атестат виробництва або сертифікат на систему управління якістю, видані відповідно до законодавства.

У разі зміни фіскальних вимог або вимог нормативних документів до реєстраторів Державна податкова адміністрація на підставі пропозицій технічної комісії встановлює строки та порядок виведення з експлуатації або доопрацювання реєстраторів, які не відповідають новим вимогам.

 

Питання: Розкажіть будь ласка, про зміну у порядок ремонту та технічного обслуговування РРО?

Відповідь: Постановою КМУ внесено зміни до Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою КМУ від 12.05.2014 р. № 601 основні зміни полягають у наступному:

·  строк проведення гарантійного (післягарантійного) ремонту сервісним центром збільшено з 72 годин до 7 днів;

·  у разі незабезпечення в установлений строк гарантійного ремонту реєстратора центр сервісного обслуговування зобов’язаний не пізніше 7 робочого дня з дня прийняття в ремонт реєстратора ввести в експлуатацію належним чином зареєстрований на суб’єкта господарювання резервний реєстратор;

·  центр сервісного обслуговування несе відповідальність, передбачену укладеними з користувачами договорами про технічне обслуговування та ремонт реєстраторів;

·  у разі зміни законодавчих вимог до використання реєстратора виробник (постачальник) зобов’язаний за наявності технічних можливостей здійснити його доопрацювання.


Адрес новости: http://e-finance.com.ua/show/204354.html



Читайте также: Новости Агробизнеса AgriNEWS.com.ua