Податковий контроль при продажу лікарських засобів та виробів медичного призначення
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
Державна податкова служба на постійній основі здійснює контроль за діяльністю суб’єктів господарювання сфери роздрібної торгівлі лікарськими засобами та виробами медичного призначення.
На сьогодні всі суб’єкти господарювання, які здійснюють продаж лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, зобов’язані використовувати реєстратори розрахункових операцій/програмні реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) при продажу таких товарів та видавати фіскальні чеки покупцям. Водночас деякі платники податків ігнорують виконання вимог законодавства.
Останнім часом збільшилась кількість скарг від споживачів, що надходять на адресу ДПС, щодо не видачі розрахункових документів в аптечних закладах, які оперативно відпрацьовуються шляхом вжиття контрольно-перевірочних заходів.
Як приклад, за результатами розгляду звернень громадян фахівцями відділу фактичних перевірок управління податкового аудиту Головного управління ДПС в Одеській області перевірено аптечні заклади, де здійснювався продаж лікарських засобів без застосування РРО/ПРРО, в тому числі через мережу Інтернет. Як наслідок – встановлено продаж не облікованого у встановленому порядку товару. Крім того, в одному з аптечних закладів торгівля здійснювалася особою без офіційного працевлаштування, що зафіксовано в матеріалах перевірки, які направлені до територіального управління Державної служби України з питань праці з метою накладання штрафних фінансових санкцій.
За результатами нещодавно проведених фактичних перевірок Головним управлінням ДПС в Одеській області до порушників донараховані штрафні санкції на загальну суму 97,08 тис. гривень.
Крім того, після поновлення відповідальності, у зв’язку із прийняттям Закону України від 30 червня 2023 № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 3219-IX), у 4 кварталі 2023 року територіальними підрозділами фактичних перевірок проведено понад 150 фактичних перевірок господарських одиниць, де здійснюють продаж лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, за результатами яких до суб’єктів господарювання застосовано штрафних санкцій на загальну суму понад 8,5 млн гривень.
Для оперативного реагування на незаконну господарську діяльність (продажі лікарських засобів та/або виробів медичного призначення без застосування реєстратора розрахункових операцій, без належного оформлення трудових відносин тощо) громадяни можуть повідомляти ДПС про такі випадки у чат-бот «StopViolationBot» месенджеру «Telegram».
Інформація розміщена на вебпорталі ДПС України за посиланням
https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/749706.html
РРО/ПРРО: ринки та торгівельні центри Дніпропетровщини у фокусі уваги податкової служби
Для стабільної роботи економіки країни здійснення розрахункових операцій відповідно до вимог діючого законодавства наразі має важливе значення.
Проведення діяльності суб’єктами господарювання у правовому полі – у фокусі уваги податкової служби Дніпропетровщини. На постійній основі відбуваються комунікації з бізнесом, на яких обговорюються, зокрема, питання застосування РРО/ПРРО та надається вся необхідна інформація про вимоги законодавства щодо здійснення операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг з використанням касової техніки.
Так, з початку 2024 року керівництвом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено зустрічі з керівниками та адміністрацією ринків і торгівельних центрів регіону.
Основні меседжі комунікацій: бізнес – основа економіки, сьогодні працювати легально – це фінансово забезпечувати нашу державу необхідними коштами і укріплювати фундамент майбутнього європейського розвитку країни.
Під час спілкування увагу акцентовано на тому, що фіскалізація розрахунків – це не лише зручний інструмент для обліку отриманих доходів, а й підтвердження бажання працювати відкрито і чесно на благо нашого суспільства.
Закликаємо бізнес до сумлінного виконання вимог чинного законодавства. Сподіваємося на громадянську свідомість суб’єктів господарювання та належне і добросовісне виконання ними обов’язків платника податків.
Здійснюєте розрахункові операції – застосовуйте зареєстровані в установленому порядку РРО/ПРРО, підтверджуйте факт продажу відповідним документом!
Разом – ми сила! Тримаємо економічний фронт!
Декларування доходів громадян
В інформаційному агентстві «МОСТ-ДНЕПР» відбулась прес-конференція за участі начальника Правобережного відділу податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок управління оподаткування фізичних осіб Інни ТИХОНЕНКО щодо декларування доходів громадян.
Щорічне декларування доходів громадян передбачає подання річної податкової декларації про майновий стан і доходи:
громадянам, які отримали у звітному 2023 році доходи, з яких не сплачено податок на доходи фізичних осіб;
громадянами, які бажають використати своє право на податкову знижку.
Обов’язок подати Податкову декларацію про майновий стан і доходи виникає у громадян, які протягом звітного року отримували:
доходи не від податкових агентів (п.п.168.2.1 п.168.2 ст.168 ПКУ), тобто, від інших фізичних осіб, не зареєстрованих як самозайняті особи (не є підприємцями або особами, які провадять незалежну професійну діяльність);
це можуть бути спадщина, подарунки, доходи від надання в оренду рухомого/нерухомого майна іншій ФО, надання інших послуг/робіт, продажу/обміну майна, тощо;
іноземні доходи (п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 ПКУ);
доходи, які не підлягали оподаткуванню при виплаті, але які не звільнені від оподаткування (п.п. 168.1.3 п. 168.1. ст. 168 ПКУ): суми заборгованості, за якими минув строк позивної давності, нецільова благодійна допомога понад установлену норму, додаткове благо, тощо;
в інших випадках, передбачених законодавством.
Податкову декларацію також зобов’язані подавати:
фізичні особи, які отримують доходи від підприємницької діяльності, крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування (ст. 177 ПКУ);
фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність (ст. 178 ПКУ);
іноземці, які за результатами звітного року набули статус резидента України мають відобразити доходи з джерелом їх походження в Україні та іноземні доходи (п.п. 170.10.4 п. 170.10 ст.170 ПКУ);
платники податку – резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду (п.179.3 ст.179 ПКУ).
Громадяни, які зобов’язані згідно з ПКУ подати податкову декларацію, подають її до 01 травня 2024 року.
Громадяни, які бажають використати своє право на податкову знижку, податкову декларацію подають по 31 грудня 2024 року.
За вибором платника податку декларацію можна подати в один із таких способів:
за місцем своєї податкової адреси особисто або уповноваженою на це особою;
надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладання;
в електронному вигляді – через Електронній кабінет платника.
Форму Податкової декларації про майновий стан і доходи затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.08.2023 № 467 «Про затвердження Змін до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», зареєстрованого в Мінюсті 18 жовтня 2023 року за № 1817/40873).
Податковий календар на 30 січня 2024 року
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує, що 30 січня 2024 року, вівторок, останній день сплати:
- акцизного податку за грудень 2023 року;
- єдиного податку платниками єдиного податку четвертої групи за IV квартал 2023 року;
- ПДФО:
▪ із загальної суми доходів у вигляді процентів, нарахованих за грудень 2023 року на суми банківських вкладних (депозитних) або поточних рахунків, ощадних (депозитних) сертифікатів, вкладів (депозитів) членів кредитної спілки у кредитній спілці;
▪ з нарахованого, але не виплаченого доходу за грудень 2023 року;
- військового збору з нарахованого, але не виплаченого доходу за грудень 2023 року;
- земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) за грудень 2023 року;
- ПДВ за грудень 2023 року;
- рентної плати:
▪ за користування надрами при видобуванні вуглеводневої сировини за грудень 2023 року;
▪ за користування радіочастотним ресурсом України за грудень 2023 року;
▪ за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами за грудень 2023 року;
▪ за транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України за грудень 2023 року.
Комунікації з Європейською Бізнес Асоціацією м. Дніпрі продовжуються
Співпраця Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з постійним партнером – Дніпровським офісом Європейської Бізнес Асоціації (Асоціація) триває.
За зверненням Асоціації на комунікаційну податкову провели вебінар з бізнес-спільнотою.
За участі керівництва та фахівців податкової служби Дніпропетровщини, Асоціації та Фінансово-податкового комітету Асоціації обговорили важливі для платників питання.
Подання та особливості заповнення повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП; основні аспекти реєстрації/відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; особливості проведення річного перерахунку частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних/неоподатковуваних ПДВ операціях; проведення перерахунків з податку на доходи фізичних осіб – акценти івенту.
Учасники семінару отримали фахові відповіді на запитання.
Податкова завжди на зв’язку з бізнесом.
Впродовж 2023 року до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників надійшло понад 41,9 млрд гривень
Протягом 2023 року до місцевих бюджетів Дніпропетровської області від платників надійшло понад 41,9 млрд грн, що на понад 2,3 млрд грн, або майже на 6 відс. більше ніж у 2022 році. Про це повідомила в. о. начальника податкової служби Дніпропетровщини Наталя Федаш.
Керівник Головного управління ДПС у Дніпропетровській області подякувала платникам за роботу і за відповідальне ставлення до виконання своїх обов’язків.
«Сплата податків була й залишається обов’язковим принципом і діяльності суб’єкта господарювання, і кожного працюючого громадянина. Це є наша справжня соціальна відповідальність. Адже сумлінне наповнення бюджетів сьогодні – це не тільки забезпечення коштами нашої економіки, а й зміцнення обороноздатності країни. Легальна праця й сумлінна сплата податків є чесним і вагомим внеском в нашу національну оборону, що допомагає їй бути системною та сучасною. Тож працюємо далі!», – зазначила Наталя Федаш.
Понад 3,2 млрд грн єдиного податку – внесок від ФОПів до місцевих бюджетів Дніпропетровщини у 2023 році
У січні – грудні 2023 року до місцевих бюджетів Дніпропетровської області від фізичних осіб – підприємців надійшло понад 3,2 млрд грн єдиного податку. Порівняно з відповідним періодом 2022 року надходження збільшились майже на 543,0 млн грн, або на 20,1 відсотка.
Нагадуємо, що платники єдиного податку першої та другої груп подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку, протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
Сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.
До якого контролюючого органу необхідно звертатись фізичним особам – власникам декількох об’єктів нерухомості, розміщених в різних населених пунктах, для проведення звірки даних?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що відповідно до п.п. 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо:
- об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку;
- розміру загальної площі об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку;
- права на користування пільгою із сплати податку;
- розміру ставки податку;
- нарахованої суми податку.
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема, документів на право власності, контролюючий орган за податковою адресою платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Згідно з абзацом другим п.п. 266.7.4 п. 266.7 ст. 266 ПКУ у разі подання платником податку контролюючому органу правовстановлюючих документів на нерухоме майно, відомості про яке відсутні у базі даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, сплата податку фізичними особами здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей до отримання контролюючим органом відомостей від органів державної реєстрації прав на нерухоме майно про перехід права власності на об’єкт оподаткування.
Крім того, фізичні особи, з використанням кваліфікованого електронного підпису, мають можливість переглянути сформовані податкові повідомлення-рішення щодо сум нарахованих їм податкових зобов’язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в меню «ЕК для громадян»/розділ «Загальна інформація про платника»/вкладка «Повідомлення про обов’язок сплатити суму грошового зобов’язання (ППР)» приватної частини Електронного кабінету, вхід до якого здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через вебпортал ДПС.
Платникам про повернення сум помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені, які надійшли на єдиний рахунок
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що нормами п. 35 прим.1.8 ст. 35 прим.1 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) встановлено: суми помилково та/або надміру сплачених платником податків грошових зобов’язань (зобов’язань з єдиного внеску) і пені, за даними контролюючого органу, вважаються коштами, що надійшли на єдиний рахунок, і враховуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, при формуванні Реєстру платежів з єдиного рахунку в розрізі окремого платника податків на дату формування такого Реєстру.
Платник податків має право через Електронний кабінет визначити напрям використання суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені, наявних на дату формування Реєстру платежів з єдиного рахунку в розрізі окремого платника податків, які повинні враховуватися при формуванні такого Реєстру.
Положення цього пункту не позбавляють платника податків права на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань і пені у порядку, визначеному ст. 43 цього Кодексу.
Реєстр платежів з єдиного рахунку в розрізі окремого платника податків, який був надісланий до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у складі зведеного реєстру платежів з єдиного рахунку, стає доступним для перегляду таким платником податку через Електронний кабінет у порядку, передбаченому ст. 42 прим.1 цього Кодексу (п. 35 прим.1.9 ст. 35 прим.1 Кодексу).
Довідково: відповідно до п. 35 прим.1.10 ст. 35 прим.1 Порядок функціонування єдиного рахунку та виконання норм цієї статті центральними органами виконавчої влади встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2020 р. № 321 «Про затвердження Порядку функціонування єдиного рахунка та виконання норм статті 35 прим.1 Податкового кодексу України центральними органами виконавчої влади» із змінами.
Як здійснюється програмування найменування товарів (послуг) при використанні програмного забезпечення «ПРРО ДПС»?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що програмування найменування товарів (послуг) при використанні програмного забезпечення «ПРРО ДПС» здійснюється оператором (касиром) самостійно шляхом додавання таких товарів за допомогою самого програмного забезпечення або за допомогою імпорту раніше підготованого переліку номенклатури, який формується для кожного програмного забезпечення у окремому форматі згідно з інструкцією (Керівництво користувача ПРРО ДПС (WEB, Android, iOS, Windows)), що розміщена за посиланням: http://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/kerivnitstvo-koristuvacha.
Щодо оподаткування ПДФО та військовим збором стипендії, яка виплачується за рахунок коштів юридичної особи відповідно до укладеної угоди
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
Відповідно до ст. 53 Закону України від 05 вересня 2017 року № 2145-VІІІ «Про освіту» із змінами та доповненнями студенти мають гарантоване державою право на забезпечення стипендіями у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.
Порядок призначення і виплати стипендій затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 року № 882 «Питання стипендіального забезпечення» із змінами та доповненнями (далі – Порядок № 882).
Пунктом 1 Порядку № 882 визначено коло здобувачів освіти у закладах освіти або наукових установах (далі – заклади освіти) за державним (регіональним) замовленням за рахунок коштів загального фонду.
Водночас, п. 2 Порядку № 882 передбачено, що учням, студентам, курсантам невійськових закладів фахової передвищої, вищої освіти, слухачам, клінічним ординаторам, асистентам-стажистам, аспірантам і докторантам, які навчаються за кошти фізичних та юридичних осіб, стипендії можуть виплачуватися за рахунок коштів таких осіб, якщо це передбачено умовами укладеного договору між закладом освіти та фізичною або юридичною особою, яка замовляє платну послугу для себе або іншої особи, беручи на себе фінансові зобов’язання щодо її оплати.
Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Податкового кодексу України (далі – ПКУ), відповідно до п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ.
Статтею 165 ПКУ визначено кінцевий перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, тобто не підлягають оподаткуванню у джерела виплати.
Так, згідно з п.п. 165.1.26 п. 165.1 ст. 165 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума стипендії (включаючи суму її індексації, нараховану відповідно до закону), яка виплачується учню, студенту, курсанту військових навчальних закладів, ординатору, аспіранту або ад’юнкту, але не вище ніж сума, визначена в абзаці першому п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ (сума, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 грн), що у 2024 році складає 4 240,00 грн на місяць (3 028,00 грн х 1,4).
Сума перевищення за її наявності підлягає оподаткуванню під час її нарахування (виплати) за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 ПКУ (18 відсотків).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ.
Податковий агент, який нарахує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 ПКУ (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ).
Разом з тим, об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 ПКУ (п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Відповідно до п. 163.1 ст. 163 ПКУ об’єктом оподаткування є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ.
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ (п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ).
Враховуючи викладене, сума стипендії, яка виплачується учню, студенту, курсанту військових навчальних закладів, ординатору, аспіранту або ад’юнкту за рахунок коштів юридичної особи відповідно до угоди, укладеної між навчальним закладом та юридичною особою, не підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ (у 2024 році – 4 240,00 грн), а сума перевищення оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відс. та військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.
Деклараційна кампанія 2024: випадки, за яких платник зобов’язаний самостійно обчислити суму ПДФО (військового збору)
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує, що випадки, за яких платники податків зобов’язані самостійно обчислити суму податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) (військового збору), що підлягає сплаті до бюджету за результатами звітного податкового року шляхом подання до податкового органу податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація), встановлені розділом IV Податкового кодексу України (далі – Кодекс).
До таких випадків відносяться:
- отримання окремих видів доходів, що не підлягають оподаткуванню при виплаті, але не звільнених від оподаткування (п. п. 168.1.3 п. 168.1 ст. 168 Кодексу);
- отримання доходів від особи, яка не є податковим агентом (від інших фізичних осіб (резидентів або нерезидентів)) (п. п. 168.2.1 п.168.2 ст. 168 Кодексу);
- іноземні доходи (п. п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу).
Податкову декларацію також зобов’язані подавати:
- фізичні особи, які отримують доходи від підприємницької діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування (ст. 177 Кодексу);
- фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність (ст. 178 Кодексу);
- іноземці, які за результатами звітного року набули статус резидента України, мають відобразити доходи з джерелом їх походження в Україні та іноземні доходи (п.п. 170.10.4 п. 170.10 ст.170 Кодексу);
- платники ПДФО – резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду (п. 179.3 ст. 179 Кодексу).