Після вступу в дію ембарго на російську нафту ціни на світовому ринку знизилися попри те, що ринок очікував на їх зростання. Разом з цим через зимові холоди очікується падіння попиту на пальне у промислових споживачів. Ці два фактори можуть призвести до того, що ціни на українських АЗС суттєво знизяться вже до кінця грудня.
Засновник групи "Прайм" Дмитро Льоушкін каже, що турбулентність, котра спостерігалася на українському паливному ринку суттєво знизилася в другій декаді грудня. Шторми на Чорному морі вщухли, що дозволило організувати поставки нафтопродуктів в порти гирла Дунаю. Крім того, дощі, котрі пройшли Україною в тиждень з 5 по 11 грудня знизили активність аграріїв та перевізників і відповідно знизили їх попит на пальне.
Однак, бізнесмен каже, що на європейському паливному ринку ще спостерігається певна турбулентність: великі об'єми пального законтрактувати все ще важко, а європейські трейдери все ще торгують з високими преміями.
В Україні дещо зріс попит на бензин, через його активне використання як пальне для генераторів. Однак великих проблем з поставками бензину в країні поки нема.
"Я думаю, що до другої декади грудня ситуація все ще буде дещо напруженою і ціни на ринку будуть залишатися стабільними. Потім ми очікуємо зниження цін на бензин та дизельне пальне в діапазоні від 1 грн/л до 3 грн/л, в основному це буде відбуватися через зниження цін на нафту, котре ми спостерігали на минулому тижні(5-11 грудня). Далі я думаю, що на ринку буде затишшя до березня", - каже Льоушкін.
Аналітик профільного видання "НафтоРинок" Олександр Сіренко також вважає, що до кінця року ціни на пальне в Україні знизяться.
"Після вступу в дію нафтового ембарго багато хто очікував, що ціни на нафту підуть вгору. Натомість ціна рухнула з 85 до 75 доларів за барель. Відповідно знизилися котирування на бензин. Поточна ситуація дозволяє завозити дизельне пальне в Україну і продавати його вже з націнкою на кордоні за ціною 43 грн/л, з бензином ситуація така сама. Разом з цим після російських обстрілів 23 листопада поспішили водії заправити свої авто, а трейдери законтрактували великі обсяги пального. Тож зараз ці об'єми заходитимуть в Україну, а реалізація буде низькою, навіть попри велику кількість генераторів, котрі завезли в країну. Через ці фактори ціни на АЗС мають знизитися", - каже Сіренко.
Він говорить, що на минулому тижні(5-11 грудня) мережа ОККО підвищила ціни на бензин та дизпаливо на своїх АЗС на 1 грн/л і за нею послідували інші учасники ринку, як великі гравці так і регіональні мережі.
Сіренко зазначає, що у ритейлерів було зафіксовано зростання продажів, котре було зумовлено дефіцитом пального на заправках мереж АЗС, котрі пов'язані з групою "Приват", а також з відсутність пального на націоналізованих АЗС "Укрнафти". Тож клієнти "приватівців" та "Укрнафти" просто мігрували до інших брендів.
Експерт каже, що на ринку автогазу також очікується зниження цін. Сезон активного споживання пропан-бутану промисловістю закінчується, а ціни в ЄС, зокрема в Польщі знижуються. Це призведе до зниження цін і на українському ринку.
"У нас на ринку автогазу склалася ситуація, коли динаміка внутрішнього ринку не відповідала динаміці на ринку зовнішньому. Трейдери в Україні очікували росту цін та пішли на випередження цього тренду. Оскільки ціни в ЄС пішли вниз, я думаю, що варто очікувати різкого зниження ціни на автогаз в Україні", - говорить Сіренко.
Степан Крьока
Інф. delo.ua
e-finance.com.ua