За даними Інституту економічних досліджень (ІЕД), у першому кварталі 2025 року реальний ВВП України збільшився на 1,1% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Це свідчить про поступове відновлення економічної активності на тлі збережених ризиків воєнного часу та інфраструктурних викликів.
Покращення загальної ситуації відбулося насамперед у березні, коли ВВП зріс уже на 1,3%. Тоді як на початку року темпи зростання були стриманішими — 1,2% у січні та лише 0,7% у лютому. Підвищенню показників у березні сприяли кращий доступ до електроенергії та поступове відновлення попиту на внутрішньому та зовнішньому ринках.
Серед галузей із позитивною динамікою варто виділити промисловість. У березні цей сектор додав 2,5% валової доданої вартості після 1,8% у лютому. Зростання стало можливим завдяки помірному пожвавленню внутрішнього споживання та експорту, незважаючи на російські ракетні обстріли Дніпра, Кривого Рогу та Харкова.
Не менш успішно розвивалася торгівля, яка у березні показала приріст 1,2% (проти 0,7% у лютому). Експерти пояснюють це збільшенням частки прямих продажів кінцевому споживачу, що зменшило обсяги традиційної оптової торгівлі та зробило роздрібні мережі більш гнучкими.
Водночас низка секторів зіштовхнулася з падінням виробництва. Сільське господарство втратило близько 3% у лютому та березні через зниження обсягів тваринницької продукції та торгівні складнощі на тлі військових дій. Добувна промисловість просіла більш ніж на 3% через тимчасову окупацію вугільних шахт Донеччини та удари по газовидобувних об’єктах.
Особливого удару зазнала енергетика, яка в березні скоротила виробництво майже на 5% через чергові ракетні удари по об’єктах енергетичної інфраструктури. Критична ситуація склалася й у транспортному секторі: у березні обсяги впали на 6%, що співпало з показниками лютого, через кібератаки на залізницю та припинення транзиту газу в першій половині року.
Таким чином, незважаючи на загальне зростання реального ВВП, економічна картина України у I кварталі 2025 року лишається неоднорідною. Підйом у промисловості та торгівлі компенсує втрати в аграрному, добувному та енергетичному секторах, а транспортні труднощі вказують на необхідність подальшої диверсифікації логістичних коридорів і зміцнення інфраструктури.
e-finance.com.ua