За програмою Stand by передбачалося поступове і не настільки різке підвищення тарифів – на 20, 40%. У рамках нової програми, EFF, Уряд сам зобов’язався за два роки вивести НАК «Нафтогаз України» зі збитковості, штучно створивши для компанії чистий прибуток у розмірі 5 тис. грн від кожної тисячі метрів кубічних газу для населення (за тарифом 7 188 грн).
Про це розповідає заступник керівника «Публічного аудиту» Андрій Вігірінський.
«”Нафтогаз України” купує в ДП “Укргазвидобування» газ за ціною 1590 грн і далі продає його населенню, облгазам і т. ін. У ці 1590 грн вже включена 70%ренти, а також прибуток для ДП. Якщо врахувати 700 грн транзиту, ПДВ та цільову надбавку, отримаємо 2700–2800 грн. Це ціна, яка не є збитковою ні для видобувного підприємства, ні для “Укргтансгазу”, ні для облгазів, не є збитковою і для бюджету, оскільки надбавку, ПДВ, ренту сплачують кінцеві споживачі. Маржа в 5 тис. грн залишається в НАК ”Нафтогаз України” – про це чітко вказано в меморандумі, підписаному з МВФ», – пояснює Андрій Вігірінський.
Він додає, що за тарифом 3600 грн така маржа становитиме близько 800 грн, але 3600 – це ціна, яка діє лише в опалювальний сезон для 200 кубів на місяць. «При чому все, що перевищує 200 кубів, – це 7200 грн у будь-яку пору року. Заяви про споживання основною частиною населення газу в межах 200 кубів – неправда. Цей норматив не охоплює більшості споживачів», – зазначає експерт.
«НАК ”Нафтогаз України” – це ”прошарок” між добувним підприємством і постачальником. Є ”Укргазвидобування”, ”Укртрансгаз”, облгази, які можуть взаємодіяти і без НАК. Навіщо вона нам? Населення забезпечується газом національного видобутку. Власники облгазів самі можуть домовитися з іноземними підприємствами про імпорт газу для своїх потреб – комерційним структурам завжди простіше домовитися. НАК дає тільки дірку в бюджеті, яка з’їдає всі можливі доходи, про що й говорять у МВФ. Проте Уряд цю дірку вирішив покривати гаманцями українців», – стверджує Андрій Вігірінський.
Експерт «Публічного аудиту» вказує на те, що потреби населення можуть бути повністю забезпечені газом, видобутим в Україні підприємством «Укргазвидобування». Для цього перш за все потрібно в кожному облгазі перевірити баланси – які обсяги газу були спрямовані на потреби людей, які для підприємств, і які списано. «Проте це не вигідно робити насамперед тому, що тут заховано надприбутки. Свого часу Володимир Гройсман стверджував, що споживання потрібно зменшити на третину, бо норми завищені саме на третину. Йдеться про 3 або 4 млрд кубів, які купуються в ”Укргазвидобування” за ціною як для населення, йдуть за балансом як використаний населенням газ, а насправді продаються комерційним підприємствам за ринковими цінами, що прив’язані до імпорту. Це – надприбутки, за рахунок яких з’являються доходи, машини, дачі, квартири – все те, що вважається проявом корупції у владі. Проте довести це дуже складно», – розповідає Андрій Вігірінський.
Нагадаємо, торік дефіцит НАКу компенсувався за рахунок емісії. «Були випущені держоблігації для додаткової капіталізації, понад 100 млрд гривень. НБУ їх викупив, потім гроші зайшли в статутний фонд НАКу. «Нафтогаз» України за ці гроші купив валюту в того ж Нацбанку, тим самим зменшивши золотовалютні резерви. Це, в свою чергу, спричинило коливання курсу, 300% девальвацію гривні. На сьогодні ключове питання полягає в тому, як при такій девальвації можна ставити вимогу сплачувати за газ ринкову ціну і прив’язувати її до валюти, коли ринкова ціна абсолютно не відповідає рівню доходів українських громадян», – резюмує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.
e-finance.com.ua