Сьогодні кожне підприємство самостійно вибирає – працювати та платити податки чесно чи йти на правопорушення, ризикуючи своєю діловою репутацією. Але останні повинні розуміти, що міра відповідальності за скоєне правопорушення у податковій сфері настане за будь-яких обставин і вона завжди буде вище очікуваних сподівань відсутності покарання.
У зв’язку з цим, пріоритетом в роботі податкових органів залишається робота, спрямована на попередження ризикових операцій, яка неможлива без налагоджених партнерських відносин з платниками податків.
Протягом останніх років державою, як суб'єктом правовідносин у податковій сфері, впроваджено ряд механізмів, що суттєво удосконалили правове поле для викорінення зловживань при адмініструванні податку на додану вартість.
По-перше, це Система електронного адміністрування податку на додану вартість. Принцип її роботи не складний і водночас ефективний. Простими словами - спочатку підприємству необхідно поповнити рахунок (або купити товар), а потім зареєструвати податкову накладну. Система автоматично у розрізі платників аналізує суми ПДВ по виписаних та отриманих податкових накладних, сплачені суми при ввезенні товару на митну територію, суми поповнення та залишку на електронному рахунку. Такий порядок роботи системи повністю ліквідував можливість формування «фіктивного паперового кредиту» за рахунок маніпулювань податковою звітністю з ПДВ.
По-друге, це Система моніторингу податкових накладних (розрахунків коригування) критеріям оцінки ступеня ризиків, яка постійно удосконалюється протягом останнього року. Нагадаємо, що це за критерії:
якщо ваш контрагент відверто підпадає під ознаки фіктивного підприємства (зареєстровано на недійсні, або підроблені документи, зареєстровано або перереєстровано на померлих або безвісті зниклих осіб, зареєстровано на втрачені документи), то будьте впевнені, що діяльність такого платника буде відразу заблокована, а податкові наслідки діяльності такого фіктивного підприємства будуть стосуватися і їх контрагентів;
якщо ви, або ваш контрагент, будете здійснювати фінансово-господарську діяльність без наявності відповідних ліцензій, які засвідчують право платника на виробництво, експорт, імпорт або торгівлю певними видами товарів, будете намагатися реалізувати товар, який не придбавався (якщо підприємство не є виробником), або будете вносити зміни (коригувати) у вже проведені операції в обсягах, які ви не здійснювали, то такі операції невідмінно потраплять до кола зору податкових органів;
під моніторинг Системи також підпадають платники, які не мають відкритих рахунків у банківських установах, керівник підприємства був посадовою особою ліквідованого підприємства, не звітує до податкових органів, а також платники, відносно яких в органах ДПС наявна податкова інформація, що свідчить про проведення ризикових операцій.
Необхідно зазначити, що на сьогодні податковими органами запроваджено досить потужну систему обміну податковою інформацією, і вся процедура збору належної доказової бази щодо проведення фіктивних операцій не перевищує 3-х місяців.
Так, протягом 2020 року Головним управлінням ДПС у Донецькій області встановлено наявність ознак ризику та упереджено декларування ризикових операцій на 26,7 млн грн ПДВ, при цьому сума таких операцій перевищує 133,5 млн гривень.