Зміни єдиного соціального внеску в форматі, реалізованому урядом, не призведе до виходу зарплат із тіні і потребує кардинальної зміни. Про це під час прес-брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі заявили народний депутат Оксана Продан та експерти Реанімаційного пакету реформ Ілля Несходовський та Юлія Дроговоз.
Зокрема, Оксана Продан, народний депутат України (фракція Блок Петра Порошенка), член комітету ВР із питань податків, зазначила, що зміни, запропоновані урядом та проголосовані парламентом наприкінці 2014 року, не започаткували зниження фіскального тиску на доходи фізичних осіб. А послабленням щодо ставок ЄСВ насправді можуть скористатися лише дуже незначна частина підприємств. Натомість відповідальність за порушення закону зросла. «Перше, що ми маємо зробити, це відмінити додаткові платежі та норми, що посилюють тиск на бізнес. Ми маємо максимально відкоригувати формулу розрахунку ЄСВ, аби якомога більша кількість підприємств мала б стимул виводу зарплат із тіні. Але я переконана, що реформою ЄСВ має займатися не фіскальна служба, а Міністерство соціальної політики, якщо уряд визнає, що це є соціальний внесок, а не податок», – заявила Оксана Продан.
Юлія Дроговоз, віце-президент УСПП зі свого боку зазначила, що умови, які дозволяють бізнесу зменшити ставку ЄСВ до 16,4%, є неприйнятними для підприємств у регіонах, де реальні зарплати, навіть за умови виплат «у конвертах», є низькими – бізнес не має фізичної можливості підвищити фонд оплати праці в 3-6 раз, як цього вимагає закон задля послаблення ставок ЄСВ. Експерт також нагадала, що від початку йшлося про перегляд ЄСВ разом із реформою прибуткового податку з громадян, що мало б реальний поштовх для легалізації доходів. Проте цього не сталося: це призвело до того, що, збільшуючи фонд оплати праці, задля зменшення ставки ЄСВ, підприємства тим самим збільшують базу для оподаткування прибутковим податком. І у підсумку навантаження на ФОП не зменшується, а збільшується.
Зі свого боку Ілля Несходовський, експерт РПР, підкреслив, що бізнес не виходить із тіні не тільки через невигідні умови, а, насамперед через брак довіри до влади. Але, разом із тим експерт зазначив, що переглядати ставки ЄСВ можна лише за умови вирішення проблеми наповнення Пенсійного фонду, бо ЄСВ повністю спрямовується на виплату пенсій.
Експерти визнали, що, фактично, реформа ЄСВ не запрацювала, бо наразі фіскальні служби на місцях не мають роз’яснення щодо методики нарахування. Якщо ця регуляторна база не з’явиться ближчими днями, це означатиме, що навіть тим підприємствам, які виконають умови для застосування зменшеної ставки ЄСВ, все одно доведеться сплачувати її як і раніше – на рівні 36,4%. «Наразі знижені коефіцієнти застосувати неможливо – навіть тим, хто може і готовий це зробити за законом. Виглядає так, що норми, які потрібні державі, прописуються чітко і ясно, а те, що потрібно бізнесу – все неробоче. Треба вносити зміни до законодавства», – наголосила Юлія Дроговоз, експерт РПР. Зі свого боку Ілля Несходовський запевнив, що РПР триматиме цю ситуацію на контролі. «Ми зробимо все, аби натиснути і на ДФС, і на Пенсійний Фонд, щоб вони розробили чітку методику нарахування ЄСВ, зрозумілу бізнесу і таку, що не буде містити двозначностей», – заявив експерт.
e-finance.com.ua