Підприємство «Укрпошта» перераховує в державну казну 0,2 % від щорічного чистого доходу на суму близько 4 млрд грн. А через неефективний менеджмент воно регулярно отримує мільйонні збитки – за підрахунками «Публічного аудиту», майже 60 млн грн сягнула їх сума лише в минулому році.
«Аудитори проаналізували фінансові показники господарської діяльності «Укрпошти» за останні три роки і виявили невтішні тенденції. Приміром, левову частку витрат становить собівартість реалізованої продукції – фактично 90%. Чому так відбувається? Бо тендерні закупівлі, як виявили наші спеціалісти, підприємство проводить за цінами, що в середньому завищені на 30%. Крім того, через неефективне управління логістикою, здійснюються зайві витрати на паливо та надмірний пробіг транспорту».
Як розповідає керівник дослідження Володимир Тарчинський, лише на закупівлі пального керівництво переплатило 5, 4 млн грн; електронно-касових апаратів – близько 10 млн грн (замовлено 3 200 од. за ціною 6 492 грн/апарат, тоді як оптова ціна мала становити – 3 100 грн/апарат). Приміром, велосипеди для своїх працівників підприємство придбало за ціною, що майже в два рази перевищує ринкову, переплативши майже 6,5 млн грн. «Загалом, здійснивши закупівлі на суму в 538 млн грн, підприємство переплатило, за оцінкою аудиторів, майже 150 млн грн».
Він додає: «на тлі такого марнотратства не дивно, чому суми коштів, які «Укрпошта» з року в рік перераховує держбюджету, мізерно малі». Так, за офіційною інформацією, наданою «Укрпоштою» на запит ГО «Публічний аудит», підприємство у 2012 році перерахувало в державну казну 12,1 млн грн, у 2013 – 12,4 млн грн, у 2014 – 9,6 млн грн (дані без врахування обов’язкових загальнодержавних податків та зборів).
Ще однією з причин завищення витрат є надмірні адмінрозходи, основна стаття яких припадає на заробітні плати. Так, у 2014 році вони становили майже 130 млн грн, тобто щомісяця близько 11 млн грн йшло на утримання 384 осіб, які утворюють штат Генеральної дирекції, – в середньому 28 тис. грн на особу. Це в той час, я заробітна плата рядового працівника «Укрпошти» є не більшою 2 тис. грн.
Володимир Тарчинський також зазначає, що в 2014 році «Укрпошта» втратила велику кількість крупних корпоративних клієнтів («Клуб сімейного дозвілля», «Франко Пак», «Fozzy Group» та ін.). «І проблема не лише в тому, що вони пішли, а й в тому, що для їх повернення чи пошуку нових такого ж рівня нічого не робиться. Крім того, цікаво, що незважаючи на втрату клієнтів, надмірний пробіг транспорту та переплати за паливо, «Укрпошта» залишає сукупні доходи на приблизно однаковому рівні. Тобто, очевидно, що вона має достатні ресурси для розвитку та покращення фінансових результатів при дієвому менеджменті», – впевнений аудитор.
Він також нагадує, що в 2013 році «Укрпошта» взяла кредит у «Всеукраїнського банку розвитку», який пов’язують з Олександром Януковичем, на так званий «технічний розвиток» у сумі $22,89 млн. Тоді сума становила близько 190 млн грн – зараз 470 млн грн. Навіщо підприємству було брати валютний кредит, якщо всі розрахунки здійснюються в гривні, незрозуміло. При наявних фінансових результатах такий кредит воно віддаватиме ще років двадцять.
«На цьому ж тлі – ще один цікавий приклад. «Укрпошта» в минулому році вирішила розмістити «вільні» кошти в сумі 57 млн грн на депозитному рахунку «Златобанку». І це попри те, що вже тоді в ЗМІ повідомлялося про наявні проблеми в банку з фінансуванням та можливість введення до банку тимчасової адміністрації. Де логіка – невідомо, бо тепер ці гроші повернути буде практично неможливо. Їхня доля – в руках правоохоронних органів, бо дослідити подальші шляхи їх витрачання громадським аудиторам нереально. Окрім того, розміщення коштів саме у «Златобанку» дуже спадає на розтрати, бо в той період банк пропонував корпоративним клієнтам розміщення депозитів під 23,5% річних в гривні – тобто в 2 рази більше, ніж за умовами угоди, укладеної «Укрпоштою». Навіть нескладний підрахунок вказує на втрачену вигоду у розмірі 6,5 млн грн за рік через неправильні дії менеджменту», – розповідає Володимир Тарчинський.
Тому станом на сьогодні, за його словами, підприємство має дві ключові проблеми – неефективне використання коштів й завищення видатків та надання послуг за заниженими тарифами, через що воно втрачає позиції у якісному наданні послуг. Приміром, обслуговування «Новою поштою» може коштувати майже в чотири рази дорожче, але клієнти часто обирають саме їх – взамін на отримання справді якісного сервісу.
«Наразі «Укрпошта», грубо кажучи, існує насамперед для свого керівництва. Таку практику треба змінювати, адже ті 0,2%, які державна компанія перераховує в держбюджет, ні в які ворота не лізе. Такі фінансові показники не можуть висвітлити об’єктивну картину, оскільки задекларований збиток за 2014 рік у сумі 4 млн грн аж ніяк не є мірилом. «Укрпошта» з такими фондами та положенням на ринку поштових послуг апріорі не може бути збитковою – це великий бізнес, без якого країна не обійдеться», – стверджує спеціаліст.
За висновком «Публічного аудиту», виправити ситуацію дозволить насамперед подолання корупційних схем розкрадання за допомогою нового професійного менеджменту плюс введення нових ІТ-систем із обслуговування клієнтів. Заробітні плати топ-менеджменту мають бути встановлені залежно від фінансових результатів діяльності «Укрпошти».
«Наразі доцільно провести корпоратизацію підприємства, що дозволило б здійснити інвестування та влити кошти для розвитку конкурентоспроможної діяльності на ринку, насамперед вантажних перевезень. Крім того, отримувати додаткові надходження можна за рахунок використання наявних площ приміщень і транспорту для розміщення зовнішньої реклами за конкурентними цінами», – вважає він.
На його думку, також корисно запровадити підрозділом внутрішнього аудиту Мінінфраструктури спеціальний операційний аудит для погодження кожного договору «Укрпошти» при здійсненні закупівель або ж включити представника відомства до комітету з конкурсних торгів.
e-finance.com.ua