Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» звернулась до Парламенту з необхідністю доопрацювання законопроекту реєстр. № 3215 щодо протидії зловживанням у сфері благодійництва, для виключення положень, що покладають на банки невластиві їм функції правоохоронних органів, та ведуть до законодавчих колізій.
Так, з/проект пропонує змінити Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» та зобов’язати банки контролювати процес збору благодійних пожертв і протидіяти шахрайствам в означеній сфері. Зокрема, банки повинні безоплатно надавати послуги (особам, які мають право здійснювати публічний збір благодійних пожертв із використанням скриньок для пожертв) з опломбування скриньок, перевірки їх цілісності та розпломбування, виїмки коштів із скриньок виключно в приміщенні банку працівником такого банку.
УКБС вважає, що порушене авторами з/проекту питання протидії зловживанням у сфері благодійництва є актуальним і дійсно потребує вирішення. Однак, запропонований шлях врегулювання даної проблеми потребує зміни, адже не сприятиме досягненню задекларованої мети і призведе до виникнення законодавчих колізій, покладання на банки невластивих їм контрольних функцій та наражає банки на ризики необґрунтованого застосування санкцій.
З/проект перекладає на банки контрольні функції податкових і правоохоронних органів. Слід враховувати, що опломбування та контроль цілісності пломб банк може здійснювати лише на власних терміналах, банкоматах, засобах інкасації та ін. При наданні клієнтам послуг з інкасації, банки не опломбовують / розпломбовують касові апарати клієнта, не контролюють їх використання. Роботу власних кас організовують самі підприємства та організації.
УКБС вважає, що для боротьби з шахрайством скриньки для публічного збирання коштів повинні опломбовуватися державними контролюючими органами за місцем (територією) здійснення публічного збору коштів. Примушування банків, як суб’єктів бізнесу, до надання безоплатних послуг, суперечить діючому законодавству та суті і принципам підприємницької діяльності.
Зокрема, Господарський кодекс України визначає підприємництво як самостійну, ініціативну, систематичну, на власний ризик господарську діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Згідно зі ст. 44 ГКУ, підприємництво здійснюється на основі таких принципів, як: вільний вибір видів підприємницької діяльності; самостійне формування програми діяльності, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону; комерційного розрахунку та власного комерційного ризику, тощо.
Закон України «Про банки і банківську діяльність» закріплює економічну незалежність банків та забороняє органам державної влади втручатись у їх діяльність, за винятком випадків, передбачених законом (ст. 5). Закон визначає, що банк самостійно установлює процентні ставки та комісійну винагороду за надані послуги (ст. 47) та забороняє встановлювати їх на рівні нижче собівартості (ст. 53). Порушення вказаної законодавчої норми вважається проявом недобросовісної конкуренції та є підставою для заборони банку подальшого надання таких послуг.
«Згідно Закону, благодійництво – це добровільна безкорислива діяльність, метою якої не є отримання прибутку, - зазначає Генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер. – Тому, якщо банки безоплатно надаватимуть послуги з опломбування / розпломбування скриньок, то з точки зору Закону, вважатимуться учасниками процесу збору благодійних пожертв із використанням скриньок. І, відповідно, ризикують потрапити під санкції за нецільове використання третіми особами благодійних коштів чи порушення умов їх збору. При цьому, банки не наділені повноваженнями впливу на цих порушників».
e-finance.com.ua