У 2024 році Китай та Індія зупинили торгівлю російською нафтою через введення нових санкцій США, які значно підвищили тарифи на перевезення нафтопродуктів танкерами. За даними Reuters, санкції, які набули чинності у січні, спричинили різкий стрибок у вартості фрахту танкерів, що негативно вплинуло на торгівлю нафтою між Росією та Азією.
Внаслідок нових санкцій, введених США 10 січня, ставки на перевезення російської нафти через танкери, що не потрапили під обмеження, піднялися, що викликало великий розрив у цінах між покупцями і продавцями в Китаї. Трейдери та судноплавні компанії підтвердили, що торгівля російською нафтою в Азії на березневі поставки зупинилася. Це сталося через значне зростання тарифів на фрахт, які перевищили фінансові можливості покупців.
Також було відзначено, що пропозиції на нафту марки ESPO Blend, яку експортують через тихоокеанський порт Козьміно, зросли на 3-5 доларів США за барель до ціни марки ICE Brent на умовах поставки із судна (DES). Це сталося після того, як тарифи на фрахт танкерів Aframax для цього маршруту зросли на кілька мільйонів доларів. Цей фактор суттєво збільшив витрати на транспортування російської нафти, що ускладнило торгівлю для покупців з Азії.
До введення санкцій спостерігався стійкий попит на нафту сорту ESPO Blend, який призвів до зростання спотових премій до Китаю до 2 доларів США за барель. Ціни на цей сорт нафти значно зросли після початку повномасштабної війни Росії проти України, що спровокувало різке зниження знижок до 6 доларів США на барель. Трейдери зазначили, що ці премії є найбільшими за останній час.
В Індії, зокрема, компанія Bharat Petroleum Corp Ltd повідомила, що не отримала нових пропозицій на березневі поставки російської нафти, що є значним відхиленням від звичної практики. Оскільки санкції вплинули на обсяги пропозицій, очікується зменшення імпорту нафти в Індію в порівнянні з попередніми місяцями.
Відзначено, що у 2023 році Індія імпортувала 36% від загального обсягу російської сирої нафти, а Китай був найбільшим покупцем, отримуючи майже п’яту частину імпорту. Однак, після введення санкцій, кількість танкерів, що перевозять російську нафту, зменшилася, і ці танкери були змушені проходити звільнення від санкцій для розвантаження нафти в Азії.
За даними аналітичної компанії Kpler, санкції США стосуються танкерів, які перевозять близько 42% російського морського експорту нафти. Хоча санкційні судна поступово продовжують доставляти нафту в Китай та Індію, це значно ускладнило процес транспортування та купівлі російської нафти на світових ринках.
США додатково пояснили Індії, що танкери з російською нафтопродукцією повинні розвантажитися до 27 лютого, і що платежі за нафту, що перевозиться санкційними суднами, повинні бути здійснені до 12 березня.
e-finance.com.ua