Руслан Кравченко розповів про результати ДПС у боротьбі з тінню на ринку електроніки, тютюну та громадського харчування
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує, що ДПС України на вебпорталі за посиланням https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/881795.html повідомила.
Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко зустрівся з представниками Американської торговельної палати в Україні та її деякими членами. Це 11 компаній з різних сфер.
Ключове питання – тіньові ринки в окремих секторах економіки: побутова електроніка, електронна комерція, тютюнові вироби, громадське харчування, фіксований інтернет.
«Маємо спільне бачення щодо боротьби з «тінню». Бо це не лише про чесну конкуренцію та однакові умови роботи для всіх. Йдеться про захист інтересів споживачів та надходження до державного бюджету. Розповів, що податкова вже зробила з початку року для боротьби з «тінню», – сказав Руслан Кравченко.
Що стосується ринку побутової електроніки.
ДПС з початку року провела понад 800 заходів податкового контролю у низці відомих мереж, які торгують електронікою відомих брендів. Ще 200 – у процесі, більша частина із них — із хронометражем виторгів. За їх результатами вже застосовано штрафні санкції на 90,5 млн гривень.
«Виявляємо схеми, які мають ознаки ухилення від сплати ПДВ. Документи передано до правоохоронних органів», – додав Голова ДПС.
Руслан Кравченко також додав, що у січні – лютому цього року підрозділи контролю за підакцизними товарами провели майже 2,3 тис. перевірок у сфері виробництва та обігу тютюнових виробів. Виявили порушення законодавства, фінансові санкції склали 30,77 млн гривень.
Крім того, за результатами перевірок припинено дію 312 ліцензій, із них 167 за фактом відсутності за місцем провадження діяльності. У взаємодії з правоохоронцями з нелегального обігу вилучили тютюнові вироби на суму 3,77 млн гривень.
Виявлено чимало порушень у сфері громадського харчування, зокрема, порядку розрахунків, обліку товарних запасів, неоформлену найману працю.
Цього року вже провели майже 1 000 перевірок, штрафи перевищили 13 млн гривень.
«Системне викриття схем – це те, що забезпечує реальну боротьбу з тінню. І завдання ДПС – показати, що правила однакові для всіх», – додав Руслан Кравченко.
Руслан Кравченко: З початку 2025 року кількість заблокованих
податкових накладних скоротилася майже вдвічі
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
З початку 2025 року кількість заблокованих податкових накладних скоротилася майже вдвічі. Якщо на початку січня цей показник сягав 0,76 %, то в середині березня він становить 0,39 %. На початку року з блокуванням зіткнувся кожний шостий підприємець, тепер – кожний восьмий. Водночас список ризикових підприємств з початку 2025 року скоротився майже на 10 тис.
Про це в колонці у виданні «Економічна правда» розповів Голова Державної податкової служби Руслан Кравченко.
Він зазначив, що ДПС з початку року впроваджує комплексний підхід для вирішення питання зупинення податкових накладних та виведення підприємств з категорії ризикових. Крім того, відбувається системна комунікація з бізнесом.
Руслан Кравченко нагадав, що ДПС уже ініціювала зміни до механізму зупинення реєстрації податкових накладних. Свої пропозиції змін до постанови Уряду № 1165 податківці передали до Мінфіну.
Серед запропонованих новацій:
- збільшені ліміти для ознаки безумовної реєстрації накладних за обсягом постачання в поточному календарному місяці;
- спрощені ознаки безумовної реєстрації податкових накладних за експортними операціями для підприємств, які працюють на територіях із загрозою боїв, але де активних боїв наразі немає;
- після виключення платників з переліку ризикових автоматична реєстрація податкових накладних, якщо компанія має позитивну податкову історію та виконуються інші визначені умови;
- удосконалений механізм автоматичного врахування таблиць даних платника – зниження потреби подавати документи для врахування таблиці;
- зміни окремих показників позитивної податкової історії – більше підприємств зможуть скористатися такими показниками;
- змінений критерій ризиковості операцій щодо подання розрахунків коригування податкових зобов’язань при поверненні товару від неплатника податку на додану вартість.
За прогнозами Голови ДПС, запропоновані зміни скоротять кількість заблокованих накладних.
Також ДПС конкретизувала перелік підстав для розгляду питання віднесення платника до ризикових. Державна податкова служба оновила довідник кодів податкової інформації. Їх використовують комісії ДПС при розгляді питань про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку.
За словами Руслана Кравченка, вже готові і пропозиції щодо вдосконалення організації роботи СМКОР: зміна в порядку взаємодії між структурними підрозділами ДПС усіх рівнів і комісіями територіального та центрального рівнів. Це передбачено в порядку зупинення, затвердженому постановою № 1165.
«Ефективна робота СМКОР пов'язана з наповненням бюджету і є одним з оперативних інструментів, який запобігає схемам та ухиленню від сплати податків. Це підвищує податкові надходження та сприяє наповненню бюджету. Наприклад, у січні – лютому ДПС перевиконала встановлені показники надходжень на 22 млрд грн (+16,5 % до плану). Позитивну динаміку двох місяців плануємо зберегти і в березні», – наголосив Руслан Кравченко.
Інформація розміщена на вебпорталі ДПС України за посиланням
https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/881731.html
Консультаційний центр з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН
на Дніпропетровщині: за час роботи розблоковано
понад 13,6 тис. податкових накладних
У Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (далі – ГУ ДПС) з лютого поточного року працює консультаційний центр з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – консультаційний центр) для надання платникам податку на додану вартість оперативної та якісної фахової підтримки, створений за дорученням Голови ДПС України Руслана Кравченка.
До консультаційного центру від платників ПДВ надійшло 575 звернень. Усі звернення розглянуті оперативно та по суті.
У рамках роботи консультаційного центру фахівцями податкової служби Дніпропетровщини проведено 262 заходи у різних форматах.
За час роботи консультаційного центру ГУ ДПС станом на 19.03.2025 розблоковано понад 13,6 тис. податкових накладних, 488 платників ПДВ виключено з переліку ризикових, враховано 489 таблиць даних платника податку на додану вартість.
Консультаційний центр – це допомога платникам ПДВ в онлайн та офлайн форматах, а також засобами телефонного зв’язку з питань, що стосуються зупинення реєстрації податкових накладних та виведення СГ з категорії ризикових шляхом надання консультацій, роз’яснень норм податкового законодавства, напрацювання у кожній конкретній ситуації алгоритму дій (дорожньої карти) для виключення платників з переліку ризикових та уникнення блокування ПН/РК в ЄРПН.
Довідково.
Адреса консультаційного центру ГУ ДПС: м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А.
Номери телефонів консультаційного центру:
- (056) 374 31 09,
- (098) 227 87 66,
- (066) 982 19 13.
Понад 1,4 млрд грн – надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
від платників єдиного податку
У січні – лютому 2025 року до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників єдиного податку надійшло понад 1 451,7 млн гривень. У порівнянні з відповідним періодом 2024 року надходження виросли на понад 199,3 млн грн, або майже на 16 відсотків. Про це повідомила в. о. начальника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Теодозія Чернецька.
Керівник податкової регіону подякувала платникам за відповідальне ставлення до виконання своїх податкових обов’язків та нагадала, що відповідно до експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі комплаєнс-ризики в системі податкового адміністрування – це ризики, що призводять до втрати бюджетами доходів, у разі якщо платники податків не дотримуються чотирьох основних обов’язків, визначених податковим законодавством. Несвоєчасна сплата податкового зобов’язання в установлені законом терміни – один з таких ризиків.
Як зазначила Теодозія Чернецька, несплата платником податків суми узгодженого грошового зобов’язання призводить до виникнення податкового боргу. Відносно платників, які допустили наявність податкового боргу, контролюючими органами застосовуються заходи стягнення такого боргу, у тому числі такі, як опис майна у податкову заставу, стягнення коштів з банківських рахунків, продаж активів в рахунок погашення податкового боргу та інші заходи.
Місцеві бюджети Дніпропетровщини від юридичних осіб
отримали понад 1,0 млн грн туристичного збору
Протягом січня – лютого поточного року до місцевих бюджетів Дніпропетровської області від юридичних осіб – платників туристичного збору надійшло понад 1,079 млн грн, що у порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 110,3 тис. грн, або на 11,4 відс. більше
Інформуємо, що наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» із змінами та доповненнями затверджено наступну Класифікацію доходів бюджету по туристичному збору:
18030100 – туристичний збір, сплачений юридичними особами;
18030200 – туристичний збір, сплачений фізичними особами.
Рентна плата за користування радіочастотним спектром
(радіочастотним ресурсом) України: загальний фонд держбюджету отримав
від платників Дніпропетровщини 219,6 тис. гривень
Упродовж двох місяців 2025 року до загального фонду державного бюджету платники Дніпропетровської області за користування радіочастотним спектром (радіочастотним ресурсом) України спрямували 219,6 тис. грн рентної плати.
Звертаємо увагу, що суб’єкти господарювання, які отримали відомості з реєстру присвоєнь радіочастот загальних користувачів, в яких вказані статуси: «задіяне присвоєння радіочастоти» та/або «заплановане присвоєння радіочастоти», «заявлене присвоєння радіочастоти», є платниками рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України з дати присвоєння статусу радіочастоти – «задіяне присвоєння радіочастоти», та враховуючи п.п. 254.5.4 п. 254.5 ст. 254 Податкового кодексу України, подають до органів ДПС копії відомостей з реєстру присвоєнь радіочастот загальних користувачів у місячний строк після присвоєння статусу радіочастоти – «задіяне присвоєння радіочастоти».
Хто подає повідомлення за формою № 20-ОПП з інформацією про об’єкти оподаткування відокремлених підрозділів юридичної особи?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.
Оскільки платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку, плати за землю, орендної плати за земельну ділянку є суб’єкт господарювання (фізична особа та юридична особа), яка повідомляє про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність, щодо рухомого, нерухомого майна та земельних ділянок шляхом подання повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП таким платником податків – суб’єктом господарювання.
Відокремлений підрозділ юридичної особи (філія, представництво) зобов’язаний стати на облік у контролюючих органах, повідомляти про всі об’єкти оподаткування, що знаходяться на його балансі, шляхом подання до контролюючого органу повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП, крім об’єктів оподаткування, де платником податку визначений суб’єкт господарювання (юридична особа, якою створені такі відокремлені підрозділи, філії, представництва), інформація про які подана таким суб’єктом господарювання.
До уваги неприбуткових організацій, які здійснюють благодійну діяльність!
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Законом України від 17 грудня 2024 року № 4143-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення на митну територію України окремих товарів оборонного призначення» (далі – Закон № 4143), який набрав чинності 30 грудня 2024 року, внесено зміни до умов перебування у Реєстрі неприбуткових установ та організацій благодійних організацій, що виплачують компенсації та здійснюють інші виплати на користь працівників таких організацій, а також доповнено перелік можливих набувачів благодійної допомоги від неприбуткових організацій.
Неприбуткові підприємства, установи та організації не є платниками податку на прибуток підприємств у порядку та на умовах, визначених п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України (далі – Кодекс).
При цьому на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану на території України не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу щодо перебування неприбуткової організації у Реєстрі неприбуткових установ та організацій здійснення відповідною неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів для фінансування видатків, не пов’язаних із реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі та на користь отримувачів, що встановлено п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Внесеними Законом № 4143 змінами до Кодексу передбачено, що виплата компенсацій та інших виплат (у тому числі тих, що є додатковим благом) на користь працівників благодійної організації не є підставою для виключення такої благодійної організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій, за умови що такі компенсації та інші виплати пов’язані з реалізацією цілей і завдань такої благодійної організації і передбачені її установчими документами та/або організаційно-розпорядчими документами та не суперечать Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Розмір таких компенсацій та інших виплат у податковому (звітному) році не повинен перевищувати 25 відсотків суми понесених адміністративних витрат такої благодійної організації за податковий (звітний) рік.
Крім того, з урахуванням змін, внесених Законом № 4143 до п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану на території України розширено перелік осіб, надання яким благодійної допомоги неприбутковою організацією не призведе до втрати нею такого статусу. Розширення зазначеного переліку стосується включення до нього фізичних осіб (крім засновників, учасників таких організацій або пов’язаних з ними осіб) – набувачів благодійної допомоги від неприбуткових організацій з числа:
- учасників бойових дій, військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, поліцейських та працівників Національної поліції України, у тому числі тих, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності у період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, або на користь членів їхніх сімей (у розумінні п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу) військовослужбовців, які загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва;
- працівників підприємств, установ, організацій, сил цивільного захисту, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством, або на користь членів їхніх сімей (у розумінні п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Як подати податкову Декларацію про доходи за 2024 рік?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що триває Деклараційна кампанія 2025.
Деякі фізичні особи – платники податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) зобов’язані самостійно розрахувати та сплатити ПДФО і військовий збір, подавши податкову декларацію про майновий стан і доходи (Декларація) за 2024 рік. Це передбачено Податковим кодексом України.
Подати Декларацію можна у різні способи і платник може обрати зручний для себе:
- особисто або уповноваженою особою;
- поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення не пізніше ніж за 5 днів до закінчення граничного строку подання;
- в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Акцентуємо увагу, що це найбільш зручна форма. Для цього потрібно лише мати кваліфікований електронний підпис (електронний ключ) та доступ до мережі «Інтернет».
Декларація подається через:
- Електронний кабінет (https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/podatok-na-dohodi-fizichnih-osib/deklaruvannya-dohodiv-gromadyan/774470.html);
- або мобільний застосунок «Моя податкова» (https://tax.gov.ua/mobilniy-zastosunok-moya-podatkova/videomateriali/10156.html).
Нагадуємо, що сервіси ДПС дозволяють частково автоматично заповнювати Декларації на підставі облікових даних платника, відомостей про отримані доходи, які є у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податку, та відомостей про об’єкти нерухомого чи рухомого майна. Це значно спрощує процес.
Про терміни подання Декларації – за посиланням https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/865606.html.
Не відкладайте подання Декларації на останній день! Вчасно задекларуйте отримані у минулому році доходи!
Чи підлягає оподаткуванню військовим збором дохід, виплачений суб’єктом господарювання фізичні особі, яка провадить незалежну професійну діяльність?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що під час виплати суб’єктами господарювання – податковими агентами, фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, доходів, безпосередньо пов’язаних з такою діяльністю, військовий збір у джерела виплати не утримується в разі надання такою фізичною особою копії довідки про взяття її на податковий облік як фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, за результатами звітного податкового року самостійно розраховують військовий збір в розмірі 5 відс. від сукупного чистого доходу, відображають в річній податковій декларації та сплачують в термін передбачений для сплати податку на доходи фізичних осіб.
Однак, у разі нарахування (виплати) доходу за виконання певної роботи та/або надання послуги згідно з цивільно-правовим договором, відносини за яким встановлено трудовими відносинами, а сторони договору можуть бути прирівняні до працівника чи роботодавця суб’єкт господарювання – податковий агент зобов’язаний утримувати збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку збору 5 відсотків.
Механізм сплати платежів з використанням єдиного рахунку
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що повідомлення про використання або про відмову від використання єдиного рахунка подається платником в електронній формі через електронний кабінет у порядку, встановленому статтею 42 прим.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Платник має право повідомити про використання або про відмову від використання єдиного рахунка один раз протягом календарного року.
Якщо платник – юридична особа має відокремлені підрозділи, то повідомлення про використання або про відмову від використання єдиного рахунка подається такою юридичною особою за кожним відокремленим підрозділом.
Використання єдиного рахунка платником розпочинається з робочого дня, що настає за днем подання ним повідомлення про використання єдиного рахунка.
У разі відмови платника від використання єдиного рахунка таке використання припиняється починаючи з 1 січня наступного календарного року на підставі повідомлення про відмову від використання єдиного рахунка.
Після подання повідомлення про використання платник в електронному кабінеті отримує підтвердження про включення такого платника до реєстру платників єдиного рахунку та реквізити єдиного рахунку для сплати податків.
Єдиний рахунок не може використовуватися платником для сплати грошових зобов'язань та/або податкового боргу з податку на додану вартість, акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового, а також для сплати частини чистого прибутку (доходу) до бюджету державними та комунальними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями.
Під час використання платником єдиного рахунка для сплати грошових зобов'язань та/або податкового боргу (заборгованості) з податків і зборів, єдиного внеску та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, відповідно до пункту 35 прим.1.3 статті 35 прим.1 ПКУ платник не має права сплачувати такі кошти на інші рахунки, відкриті Казначейством для сплати грошових зобов'язань та/або податкового боргу (заборгованості) з податків і зборів, єдиного внеску та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС.
Кошти, які сплачені на інші рахунки у випадку, передбаченому абзацом першим цього пункту, вважаються помилково сплаченими грошовими зобов'язаннями та підлягають поверненню у порядку, визначеному статтею 43 ПКУ.
Фіскальний чек – одна з ознак ведення чесного бізнесу
Чому видача фіскального чека так важлива?
Купуючи товар або послугу без отримання фіскальних чеків, споживачі підтримують сферу незаконного бізнесу, який не сплачує податки від господарської діяльності, стимулює виробництво фальсифікованих товарів або ввезення товарів контрабандою без сплати митних платежів.
Такі дії незаконного бізнесу призводять, зокрема, до позбавлення працівників права на отримання достойної пенсії, продажу неякісного товару без гарантій, скорочення соціальних виплат громадянам у державі, дефіциту коштів на потреби благоустрою міст і селиш, потреб Збройних Сил України.
Отже, тіньовий сектор економіки своєю діяльністю шкодить легальному бізнесу, звичайним громадянам та державі у цілому.
Боротьба з тіньовою економікою – у пріоритеті органів податкової служби
Фахівці Головного управління ДПС у Дніпропетровській (ГУ ДПС), а за потреби – спільно з іншими державними органами, на постійній основі здійснюють заходи, націлені на викорінення з економіки держави нелегального сектору бізнесу.
Фактична перевірка об’єкта торгівлі у м. Дніпро
Для прикладу, відділом фактичних перевірок управління податкового аудиту ГУ ДПС організована та проведена фактична перевірка магазину з продажу м’яса та ковбасних виробів у м. Дніпро. Торговельну діяльність здійснює фізична особа – підприємець (ФОП).
На порушення законодавства до проведення перевірки ФОПом здійснювалась торгівля:
- у незареєстрованій господарській одиниці;
- з використанням найманої праці без офіційного оформлення працівника;
- без видачі розрахункових документів встановленої форми – фіскальних чеків РРО/програмного РРО.
У ході проведення фактичної перевірки податківці надали суб’єкту господарювання фахові роз’яснення з акцентуванням уваги на недоліках в організації ведення бізнесу.
Маємо позитивний результат – ФОП зареєстрував свій господарський об’єкт та програмний РРО, оформив належним чином найманого працівника.
Сьогодення диктує чесні правила ведення бізнесу
Фіскальний чек – дієва зброя проти тіньової економіки.