• Main Page / Головна
  • Newsline / СТРІЧКА НОВИН
  • Archive / АРХІВ
  • Contacts / Контакти
  • RSS feed
  • This online newspaper has been in publication since September 9, 2005
  • Податкові новини (ДПС у Дніпропетровській області) 07.04.2025
    2025-04-07 22:56:46

    Руслан Кравченко: ДПС запроваджує комплекс заходів для врегулювання податкових питань мобілізованих ФОП та ветеранів

    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
    Державна податкова служба України запроваджує комплекс заходів для врегулювання податкових питань мобілізованих ФОП та ветеранів. Напрацьовуються пропозиції щодо змін у законодавстві, в регіонах будуть створені робочі групи, які надаватимуть консультації. Про це на своїй сторінці у Facebook розповів Голова ДПС Руслан Кравченко.
    Відповідне питання він обговорив під час селекторної наради з територіальними управліннями.
    Руслан Кравченко розповів, що минулого  тижня під час зустрічі із бізнесом на Хмельниччині до нього звернувся ветеран, який порушив проблему мобілізованих ФОП. ФОПи 1-2 груп щомісячно авансом мають сплачувати єдиний податок і військовий збір. Щоб уникнути автоматичних нарахувань, слід подати заяву про неможливість виконання податкових обов’язків. Однак під час мобілізації та служби підприємець навряд чи думає про це. Через що виникає податковий борг.
    На сьогодні понад 3 тис. мобілізованих ФОП мають податковий борг майже 30 млн гривень. Вони можуть бути звільнені від сплати податків, якщо подадуть заяву за місцем податкової реєстрації протягом 10 днів після демобілізації.  На практиці вкластися в такий термін вкрай важко.
    «Вже визначили конкретні заходи, щоб допомогти підприємцям, які стали на захист країни: ДПС напрацьовує свої пропозиції до законодавства, щоб збільшити терміни подання заяви. Найближчим часом передамо їх до Мінфіну, ініціювали підписання протоколу з Міноборони, щоб мати точну інформацію щодо мобілізованих ФОП та допомогти їм», – наголосив Руслан Кравченко.
    Він також підкреслив, що на рівні ДПС реалізовуються такі оперативні кроки:
    - регіони отримають переліки ФОП, яким нараховується єдиний  податок та військовий збір, та які ймовірно не можуть виконувати свої податкові обов’язки. Кожна історія має бути відпрацьована;
    - проводимо інвентаризацію скарг та листів ФОПів щодо списання  нарахованих податкових зобов’язань з дати їх мобілізації, проаналізуємо результати їх розгляду в регіонах;
    - територіальні управління мають створити робочі групи та «гарячі лінії» для надання консультацій мобілізованим ФОП, які не можуть виконувати податкові обов’язки, чи членам їхніх родин;
    - упродовж квітня мобілізовані ФОП та члени їхніх родин мають бути поінформовані про існуючі механізми, визначені законодавством, щодо уникнення негативних наслідків від несплати податків;
    - вся актуальна інформація має бути розміщена в Центрах обслуговування платників. Мають бути також залучені до інформування ЦНАП, громади, ТЦК, обласні військові адміністрації.
    «Працюємо над тим, щоб питання, пов’язані з податковими зобов’язаннями мобілізованих ФОПів та ветеранів, були врегульовані справедливо та без бюрократії», – додав Голова ДПС.
    Інформація розміщена на вебпорталі ДПС України за посиланням


    https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/885397.html

     


    Податкова Дніпропетровщини роз’яснює: проведено зустріч із платниками податків щодо зупинення реєстрації податкових накладних


    Фахівці Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) на базі консультаційного центру з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН (консультаційний центр) зустрілися з платниками податку на додану вартість регіону.
    Головна тема обговорення – методологічна та практична підтримка для бізнесу у питанні розблокування податкових накладних та виключення з переліку ризикових платників податку; проблемні питання зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування (ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).
    До онлайн-обговорення приєдналися платники, які займаються переробленням та консервуванням фруктів i овочів, оптовою торгівлею будівельними матеріалами, транспортними перевезеннями.
    Під час заходу фахівці податкової служби детально розповіли про критерії, за якими здійснюється моніторинг податкових накладних, пояснили основні причини їхнього блокування та надали платникам податку практичні поради.
    Учасники докладно розглянули алгоритм роботи Системи моніторингу критеріїв оцінки ризиків, у тому числі критерії ризиковості, ознаки безумовної реєстрації; показники, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
    Також приділили увагу порядку дій платника у разі блокування податкових накладних, а саме: подання пояснень та документів, оскарження рішень регіональної комісії.
    Податківці надали роз’яснення, як не потрапити до переліку ризикових платників, зосередили увагу на особливостях ведення господарської діяльності.
    Суб’єкти господарювання мали змогу поставити запитання та отримати фахові відповіді щодо конкретних ситуацій, з якими довелося зіткнутися бізнесу.
    Заступник начальника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Максим Яіцький наголосив, що податківці активно працюють над зменшенням кількості зупинених податкових накладних, і ця робота дає позитивні результати. Служба відкрита до подальшої співпраці з платниками податків.
    Відкритий діалог – дієве партнерство!

     


    Консультаційний центр з питань зупинення реєстрації ПН/РК: платнику Криворізького району Дніпропетровщини надані роз’яснення щодо необхідних дій для виходу його із ризикової категорії


    Відбулася зустріч працівників Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) із суб’єктом господарювання (СГ) Криворізького району. Діяльність юридичної особи пов’язана із сільським господарством – вирощування зернових культур та овочів.
    «Дії платника податку у разі віднесення його до переліку ризикових платників податку на додану вартість» – тема для обговорення на базі роботи консультаційного центру з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ГУ ДПС.
    До податкової звернувся сам платник, адже для вирішення питання виключення його з переліку ризикових платників, СГ потребував консультації фахівців.
    Платник ПДВ, скориставшись правом, визначеним «Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку» (далі – Порядок розгляду Скарги), що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 із змінами (далі – Постанова № 1165), подав скаргу на рішення комісії регіонального рівня.
    За результатом розгляду скарги комісією центрального рівня надіслано платнику податку рішення в електронний кабінет про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника ПДВ без змін.
    На зустрічі СГ надано роз’яснення щодо подальших дій підприємства для вирішення питання виключення його з переліку ризикових платників податку.
    Зокрема, платника ознайомлено з «Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого Постановою № 1165, яким регулюється питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості та Порядком розгляду Скарги. Також акцентовано увагу, що рішення про відповідність СГ критеріям ризиковості, винесене за результатами розгляду скарги, не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено лише у судовому порядку у строки, визначені ст. 56 Податкового кодексу України.
    Під час зустрічі фахівці податкової надали вичерпні відповіді на запитання платника ПДВ.
    Податкова на зв’язку – фахова допомога заради ефективного результату!

     


    Від реєстрації платників податків - до порядку проведення фактичних перевірок: податківці Дніпропетровщини обговорили з підприємцями особливості ведення господарської діяльності під час семінару

    Фахівці Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) зустрілися із суб’єктами господарювання м. Дніпра на семінарі, що відбувся в приміщенні Адміністрації Шевченківського району Дніпровської міської ради.
    Під час спілкування розглянули питання проведення реєстраційних дій юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців під час первинної реєстрації та реєстрації у якості платника податку на додану вартість, умови обрання спрощеної системи оподаткування та отримання витягу з відповідного реєстру. Так, присутніх суб’єктів господарювання було поінформовано, що для уникнення відмов у реєстрації платником єдиного податку необхідно дотримуватись вимог ст. 291 Податкового кодексу України, обирати лише дозволені види економічної діяльності згідно з КВЕД ДК 009:2010, своєчасно та в повній мірі сплачувати податкові зобов’язання, нарахування яких можна відслідковувати у приватній частині Електронного кабінету.
    Учасники семінару докладно розглянули особливості використання реєстратора розрахункових операцій (РРО) та програмного РРО. Податківці наголосили на необхідності дотримання вимог Закону України від 06 липня      1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», який є спеціальним законом, який регулює сферу готівкових та безготівкових розрахунків у відповідних сферах.
    Особливу увагу звернули на те, що для більш зручного та ефективного ведення бізнесу слід користуватися електронними сервісами ДПС України, за допомогою яких до контролюючого органу ДПС можна подавати дистанційно податкову звітність, заяви, запити, отримувати податкові консультації, контролювати в режимі реального часу свої податкові зобов’язання та вчасно сплачувати їх.
    Податківці надали вичерпні відповіді на питання представників бізнесу та нагадали,  що у місті Дніпро працює два центри обслуговування платників (ЦОП), які розташовані за адресами:
    - Правобережний ЦОП (м. Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 25), контактний телефон: (063) 621-10-64;
    - Лівобережний ЦОП (м. Дніпро, провулок Універсальний, 12), контактний телефон: (056) 374-86-66.
    Також, за заявою територіальної громади можна скористатися послугами  мобільного ЦОП ГУ ДПС, який здійснює виїзди та обслуговує мешканців у віддалених районах області або осіб уразливої категорії населення.
    Крім того, для інформаційної підтримки платників працюють телефони «гарячих ліній» за напрямками діяльності ГУ ДПС, номери яких розміщені на субсайті «Головне управління ДПС у Дніпропетровській області» вебпорталу ДПС.
    Знання податкового законодавства – запорука впевненого ведення бізнесу!

     


    Мобільний ЦОП – на допомогу платникам!


    Нагадуємо, що в Україні триває Деклараційна кампанія 2025.
    Мешканці віддалених районів та представники уразливої групи населення Дніпропетровщини мають можливість вчасно прозвітувати про отримані у минулому році доходи, подавши податкову декларацію про майновий стан і доходи (декларація) під час роботи мобільного Центру обслуговування платників (ЦОП) Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС).
    Мобільний ЦОП є дієвим робочим органом ГУ, який здійснює виїзд та обслуговує платників за заявою територіальної громади.
    Тож, не відкладайте подання декларації на останній день та скористуйтесь послугами мобільного ЦОПу!
    Адже виконання податкового обов’язку є важливим аспектом громадянської відповідальності.

     


    Дніпропетровщина: фахівці податкової служби спілкувались з бізнесом стосовно особливостей справляння туристичного збору у 2025 році


    У Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області відбулась зустріч з представниками бізнесу, діяльність яких пов’язана з туризмом.
    Основні аспекти декларування та сплати туристичного збору – головна тема заходу.
    Туристичний збір - це місцевий збір, кошти від якого надходять виключно до місцевих бюджетів.
    У 2024 році надходження від туристичного збору до місцевих бюджетів по Україні склали 273,1 млн грн, що на 23% більше у порівнянні з 2023 роком та на 52,6%  перевищує показник 2022 року. Дніпропетровська область входить до п’ятірки областей з найбільшими надходженнями туристичного збору - надходження в регіоні склали 15,96 млн гривень.
    Під час зустрічі детально зупинились на важливих законодавчих нормах для платників туристичного збору, а саме: на податкових агентах, які можуть здійснювати справляння збору. Переліки податкових агентів та інформація про них розміщується та оприлюднюється на офіційному вебсайті сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
    На чисельні запити цієї категорії платників, фахівці звернули увагу, що особа, яка не надала відповідні документи, що засвідчують її належність до пільгових категорій, є платником туристичного збору. Ставку податку встановлюють місцеві ради, її розмір становить до 0,5 % для внутрішнього туризму та до 5% - для в’їзного. Також акцентували увагу на правильному заповненні податкової декларації з туристичного збору, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 09.07.2015 року N 636 «Про затвердження форми податкових декларацій збору за місця для паркування транспортних засобів та туристичного збору» (із змінами). Зазначили, що декларація подається податковим агентом за його місцезнаходженням до контролюючого органу, де він перебуває на обліку.
    Учасникам нагадали про відповідальність платників за порушення податкового законодавства щодо справляння туристичного збору.
    Співпрацюємо для забезпечення стабільних надходжень до місцевих бюджетів!

     


    На обліку у податковій службі Дніпропетровщини –
    понад 292 тисячі платників податків


    У Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (далі – ГУ ДПС) станом на 01.04.2025 на обліку знаходилось 292 175 юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, адвокатів і нотаріусів. Порівняно з 2024 роком загальна кількість зареєстрованих платників збільшилась на понад 8,5 тис. осіб (станом на 01.04.2024 – 283 642 особи).
    Станом на 01.04.2025 юридичних осіб зареєстровано у кількості 121 120 осіб. Це на понад 2,3 тис. осіб більше ніж у 2024 році (станом на 01.04.2024 – 118 748 осіб).
    Крім того, на податковому обліку в ГУ ДПС станом на 01.04.2025 перебувало 171 055 самозайнятих осіб, що у порівнянні з 2024 роком на понад 6,1 тис. осіб більше (станом на 01.04.2024 – 164 894 особи).
    Звертаємо увагу, що у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування, а саме: зміна типу, найменування, місцезнаходження, виду права або стану об’єкта оподаткування, платник податків надає до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП з оновленою інформацією про об’єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни.

     


    До уваги фізичних осіб – власників житлової нерухомості!


    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що власники нерухомості, яка перевищує визначені законом обсяги, зобов’язані сплатити податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – податок).
    Податок необхідно сплатити власникам:
    - квартир площею понад 60 кв. м;
    - будинків площею понад 120 кв. м;
    - інших різних типів житла, в тому числі їх часток, які мають площу понад 180 кв. метрів.
    Ставку податку визначає місцева влада. При цьому обовʼязково має врахувати тип житла та розташування.
    У 2025 році податок сплачується за звітний 2024 рік.
    Розмір ставки податку не може перевищувати 1,5 % розміру мінімальної зарплати за 1 квадратний метр, яка на 1 січня 2024 року становила 7100 гривень. Отже, максимальний розмір ставки – з 106,5 грн за 1 квадратний метр.
    Як це виглядатиме на практиці?
    Наприклад: Ви — власник квартири площею 65 кв. метрів.
    Ставка податку — 1,5 %    (7 100 гривень х 1,5 відсотка = 106,5 гривень).
    Оподатковувана площа – 5 кв. метрів (65 кв. метрів – 60 кв. метрів)
    Сума податку: 5 кв. метрів х 106,50 гривень = 532,50 гривні.
    До 1 липня кожен, хто має сплатити цей податок, отримає відповідне повідомлення з чіткими розрахунками.
    Куди? В Електронний кабінет або рекомендованим листом.
    Аби не отримати штраф, сплачуйте цей податок вчасно! З моменту отримання повідомлення на це є 60 днів.
    Від сплати податку звільнені:
    - власники житлової нерухомості, сумарна площа якої не перевищує встановлених норм;
    - власники, чия нерухомість знаходиться на окупованих територіях, пошкоджена чи в зоні активних бойових дій.
    Обʼєкти нерухомості, за які також не доведеться сплачувати:
    - дитячі будинки сімейного типу;
    - житло, яке належить дітям – сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування та дітям з інвалідністю, які виховуються одинокими матерями чи батьками, але не більше одного такого об’єкта на дитину
    - житлова нерухомість – власність громадських об'єднань осіб з інвалідністю та їх підприємств;
    - об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім’ям, у яких виховується п’ять та більше дітей, тощо.
    Залишилися ще питання щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з фізичних осіб більше роз’яснень – на вебпорталі ДПС України за посиланням https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/podatok-na-neruhome-mayno/fizichni-osobi/.


    Борг не перевищує 3060 грн – податкова вимога не надсилається!

    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
    Податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17х180=3060 гривень). У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.
    Строк давності, визначений п. 102.4 ст. 102 ПКУ для стягнення податкового боргу, у такому випадку розпочинається не раніше дня виникнення податкового боргу у сумі, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
    Довідково: якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 гривень, крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної п.п. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) для відповідного року (п. 5 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).

     


    До уваги контролюючих осіб!

    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
    Згідно з п.п. 39 прим. 2.5.5 п. 39 прим. 2.5 ст. 39 прим. 2 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю). Форма і порядок надсилання такого повідомлення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
    За неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утвореній без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичні особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою (КІК), у тому числі в період дії воєнного стану, до фізичної особи або юридичної особи – резидента застосовується відповідальність у вигляді накладення штрафу в розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт неподання повідомлення.
    Водночас, за порушення, вчинені з 01 січня 2022 року та протягом дії воєнного стану в Україні по останній календарний день (включно) календарного місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано до платників податків не застосовуються штрафні санкції – за порушення, передбачені абзацами першим – восьмим п. 120.7 ст. 120 ПКУ, за умови виконання контролюючою особою обов’язків, передбачених ст. 39 прим. 2 ПКУ, протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану.

     


    Експортна операція здійснюється вперше за останні 12 календарних місяців: визначення ставки ПДВ для операцій з експорту окремих видів товарів

    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, розміри ставок ПДВ встановлено ст. 193 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
    Зокрема, відповідно до п. 193.1 ст. 193 ПКУ ставки ПДВ встановлюються від бази оподаткування у таких розмірах:
    а) 20 відсотків;
    б) 0 відсотків;
    в) 7 відсотків за операціями, визначеними у п.п. «в» п. 193.1 ст.193 ПКУ;
    г) 14 відсотків за операціями, визначеними у п.п. «г» п. 193.1 ст. 193 ПКУ.
    Відповідно до п.п. 97.2 п. 97 підрозділу 2 розділу XX ПКУ операції з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів оподатковуються за ставками податку, визначеними п. 193.1 ст. 193 ПКУ:
    а) операції з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів, що здійснюються платниками податку на додану вартість, у яких за результатами операцій з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів протягом попередніх 12 календарних місяців (до 11 листопада 2024 року – за фактичний наявний період, починаючи з 11 листопада 2023 року) сума неотриманих грошових коштів за операціями з експорту окремих видів товарів, за якими банком (банками) не був завершений валютний нагляд за дотриманням платником податку – резидентом установлених Національним банком України граничних строків розрахунків (після їх закінчення), не перевищує 20 відсотків загальної суми операцій з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів, щодо яких закінчилися встановлені Національним банком України граничні строки розрахунків, – оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. «б» п. 193.1 ст. 193 ПКУ. Порядок розрахунку частки неотриманих грошових коштів за операціями з експорту окремих видів товарів та визначення переліку платників податків, які відповідають вимогам цього підпункту, визначаються Кабінетом Міністрів України;
    б) операції з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів, що здійснюються платниками податку на додану вартість, не зазначеними в п.п. «а» цього підпункту, – оподатковуються за ставками, визначеними п.п. «а» і «г» п. 193.1 ст. 193 ПКУ для операцій з постачання таких товарів на митній території України. До таких операцій ставка, визначена п.п. «б» п. 193.1 ст. 193 ПКУ, застосовується виключно після підтвердження факту завершення розрахунків у встановленому цим пунктом порядку (шляхом складення та реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної у порядку та на підставах, визначених п.п. «в» п. 97.4 цього пункту).
    Отже, відповідно до п.п. 97.2 п. 97 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ операції з експорту окремих видів товарів оподатковуються за ставками ПДВ, визначеними п. 193.1 ст. 193 ПКУ, зокрема, відповідно до п.п. «б» цього підпункту операції з експорту окремих видів товарів, що здійснюються платниками ПДВ, не зазначеними в підпункті «а» цього підпункту, – оподатковуються за ставками, визначеними п.п. «а» і «г» п. 193.1 ст. 193 ПКУ для операцій з постачання таких товарів на митній території України, тобто 20 та 14 відсотків.

     

    Деклараційна кампанія 2025


    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, подають податкову декларацію про майновий стан і доходи не пізніше 60 календарних днів до виїзду.

     

    До уваги платників акцизного податку!

    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що для забезпечення належного виконання Закону України від 04 грудня 2024 року № 4115-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби» (далі – Закон № 4115), яким вносяться зміни як до Податкового кодексу України (далі – Кодекс), так і Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами) (далі - Закон № 3817), ДПС України повідомила.
    Закон № 4115 опубліковано в газеті «Голос України» від 25.03.2025 № 58 та вводиться в дію (починає застосовуватися) з 25.03.2025 року.
    1. Щодо оподаткування акцизним податком.
    Ставки на тютюнові вироби, тютюн, промислові замінники тютюну та рідини, що використовуються в електронних сигаретах визначені в одиницях виміру євро за 1000 шт., за 1 кг, 1 літр (пункт 215.3 стаття 215 Кодексу).
    Запроваджено підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну починаючи з дня набрання чинності Законом № 4115 до 31.12.2027, для приведення їх до мінімального рівня визначеного Директивою Ради ЄС 2011/64/ЄС (пункт 17 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
    Передбачено особливості застосування валютних курсів при нарахуванні митних та податкових платежів, а саме для цілей визначення податкових зобов’язань із сплати акцизного податку з тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, тютюнової сировини та тютюнових відходів застосовується офіційний курс валюти України до іноземної валюти, встановлений Національним банком України, що діяв на 0 годин першого дня календарного півріччя, що передує півріччю, в якому здійснюється (стаття 39 прим.1, підпункт 222.1.2 пункт 222.1 стаття 222 Кодексу):
    придбання марок акцизного податку (до 1 січня 2026 року);
    формування унікального ідентифікатора (з 1 січня 2026 року);
    реалізація тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах, вироблених на митній території України, або подання митної декларації при ввезені такої продукції на митну територію України;
    нарахування зобов’язань з акцизного податку з тютюнової сировини та тютюнових відходів згідно із нормами Кодексу.
    Зменшено з 10% до 5% розмір сукупних втрат та відходів неферментованої тютюнової сировини, використаної для виробництва ферментованої тютюнової сировини, які не є базою оподаткування акцизним податком (пункт 214.6 стаття 214 Кодексу).
    Пом’якшено антифорстолінгові обмеження при придбанні марок акцизного податку та при реалізації продукції до підвищення ставок акцизного податку – тимчасово на період дії воєнного стану в Україні збільшено середньомісячний обсяг продажу марок акцизного податку підприємству – виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну продавцем марок акцизного податку до 120 % (раніше було 115 %) середньомісячного обсягу реалізації виробниками на митній території України тютюнових виробів за попередні дев’ять календарних місяців до підвищення ставок акцизного податку (пункт 16і підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
    2. Щодо регулювання розміру роздрібної ціни продажу тютюнових виробів.
    Запроваджено регулювання мінімального розміру:
    роздрібної ціни продажу підакцизних товарів, на які встановлюються максимальні роздрібні ціни, – не може бути меншою за встановлене на дату виробництва такого товару мінімальне акцизне податкове зобов’язання із сплати акцизного податку на тютюнові вироби, помножене на коефіцієнт 1,45, а для тютюнових виробів, на які встановлено лише специфічну ставку акцизного податку, – меншою за розмір встановленої на дату виробництва такого товару специфічної ставки акцизного податку, помноженої на коефіцієнт 1,45;
    максимальної роздрібної ціни на підакцизні товари (продукцію), при поданні виробником або імпортером для тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну декларації про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) (далі – Декларація про МРЦ), – не може бути меншим, ніж розмір роздрібної ціни продажу, обчислений відповідно до зазначеного вище порядку (підпункт 14.1.106 пункт 14.1 стаття 14 Кодексу).
    Уточнено підстави для неприйняття контролюючими органами Декларації про МРЦ, яка не приймається у разі встановлення максимальної роздрібної ціни на підакцизні товари у розмірі, нижчому за розмір, встановлений підпунктом 14.1.106 пункту 14.1 статті 14 Кодексу (пункт 220.5 стаття 220 Кодексу), а і також з 01.07.2025 передбачено відповідальність за роздрібну торгівлю підакцизними товарами за цінами, нижчими ніж рівень роздрібної ціни продажу підакцизних товарів, визначений відповідно до зазначеного вище порядку його обчислення (пункт 47 статті 73 Закону № 3817).
    Водночас, у зв’язку з тим, що за 2024 рік частка загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні сигарет становить 55,8 %, тобто є меншою за 60 %, починаючи з 1 квітня до 31 грудня 2025 року виробники та імпортери сигарет застосовують коефіцієнт 1,1 до мінімального акцизного податкового зобов’язання.
    Відповідно до вимог Кодексу на вебпорталі ДПС оприлюднена інформація https://tах.gov.ua/nove-рrо-роdatki--novini-/873808.html про загальну суму податкових зобов’язань з акцизного податку на сигарети, середньозважену роздрібну ціну продажу сигарет та показник (у відсотках), що характеризує частку загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет.
    При визначенні максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби в Декларації про МРЦ, а також роздрібної ціни продажу (при торгівлі в роздріб) – вони не повинні бути меншими за встановленого на дату виробництва:
    сигарет за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 20 90 10 (сигарети без фільтру) та 2402 20 90 20 (сигарети з фільтром) - мінімального акцизного податкового зобов’язання із сплати акцизного податку на такі сигарети, з урахуванням застосування коефіцієнту 1,1 (у період з 01 квітня 2025 року по 31 грудня 2025 року) та помножене на коефіцієнт 1,45;
    сигарил за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 10 00 90 – мінімального акцизного податкового зобов’язання із сплати акцизного податку на такі сигарили, помножене на коефіцієнт 1,45;
    інших тютюнових виробів – специфічної ставки акцизного податку, помноженої на коефіцієнт 1,45.
    З метою забезпечення виконання платниками (виробниками, імпортерами та роздрібної торгівлі) вимог, передбачених підпунктом 14.1.106 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, щодо продажу тютюнових виробів за цінами, які мають одночасно бути не меншими мінімального розміру роздрібної ціни продажу та не більшими максимальної роздрібної ціни, виробникам та імпортерам тютюнових виробів необхідно привести розмір максимальних роздрібних цін у відповідність до законодавства шляхом подання Декларацій про МРЦ з дотриманням цих вимог.
    Такі вимоги щодо дотримання мінімального розміру роздрібної ціни розповсюджуються:
    на всіх виробників та імпортерів тютюнових виробів – при поданні Декларації про МРЦ, починаючи з 25.03.2025;
    на всіх суб’єктів господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю підакцизними товарами, - при здійсненні роздрібного продажу тютюнових виробів, починаючи з дня набрання чинності Законом № 4115.
    При здійсненні органами ДПС контролю за одночасним дотриманням суб’єктами господарювання максимальних та мінімальних роздрібних цін на тютюнові вироби з урахуванням змін, внесених Законом № 4115, слід врахувати, що відповідно до пункту 26 частини другої статті 73 Закону № 3817 до суб’єктів господарювання застосовуються штрафні санкції у разі роздрібної торгівлі тютюновими виробами, за цінами, вищими за максимальні роздрібні ціни на такі товари (продукцію), зазначені на відповідних пачках, коробках чи сувенірних коробках тютюнових виробів, збільшеними на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами (продукцією).
    Водночас, відповідно до пункту 47 частини другої статті 73 Закону № 3817 з 01.07.2025 застосовуються штрафні санкції за реалізацію тютюнових виробів за цінами, нижчими за рівень роздрібної ціни підакцизних товарів, який не може бути меншим за встановлене на дату виробництва такого товару:
    мінімальне акцизне податкове зобов’язання на сигарети/сигарили, помножене на коефіцієнт 1,45 (для сигарет вироблених з 01.04.2025 по 31.12.2025 - також помножене на коефіцієнт 1,1);
    для інших тютюнових виробів, - меншою за розмір специфічної ставки акцизного податку, помноженої на коефіцієнт 1,45.
    При такому визначенні мінімального рівня роздрібної ціни продажу тютюнових виробів не передбачено додаткове врахування суми акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами (продукцією).
    3. Щодо основних змін до Закону № 3817.
    Розширено перелік обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів, а саме автоматизовані машини (механізми), доповнено машинами для виробництва фільтрів для сигарет, сигаретних гільз, які мають бути також внесені до Єдиного реєстру обладнання (частина перша статті 38 Закону 3817).
    Уточнено підстави для прийняття органом ліцензування рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, а саме критеріїв необхідних для визначення обсягу необлікованої продукції та відключення цілодобових систем відеоспостереження, встановлених у виробників та зберігачів тютюнових виробів/тютюнової сировини (не застосовується у разі повідомлення зберігачем – податковий орган за місцезнаходженням місця зберігання про ремонт такої системи) (пункти 27, 28 та 40 частини другої статті 46 Закону №  3817).
    Доповнено нормами щодо встановлення Кабінетом Міністрів України порядку ведення Реєстру адрес веб-сайтів ліцензіатів, що здійснюють продаж шляхом електронної торгівлі (з використання засобів дистанційного зв’язку або через інтернет-магазини) (частина 10 статті 71 Закону № 3817).
    Уточнено порушення, за вчинення яких передбачено застосування до суб’єктів господарювання фінансових санкцій у вигляді штрафу за:
    недотримання вимог статті 71 Закону № 3817 особою, яка здійснює доставку пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згорання (пункт 24 частини другої статті 73 Закону № 3817);
    оптову торгівлю алкогольними напоями за цінами, нижчими за встановлені мінімальні оптово-відпускні ціни на такі напої (пункт 251 частини другої статті 73 Закону № 3817);
    відсутність та/або неповну сукупність обладнання, призначеного для функціонування, та/або незабезпечення застосування на території підприємства, яке здійснює виробництво тютюнових виробів та/або ферментацію тютюнової сировини, та/або у місці зберігання виробником та/або суб’єктом господарювання - зберігачем тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, цілодобової системи відеоспостереження, факт яких встановлено вперше податковим органом (пункт 45 частини другої статті 73 Закону № 3817);
    незабезпечення суб’єктом господарювання, який здійснює виробництво тютюнових виробів та/або ферментацію тютюнової сировини, зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, доступу податкового органу до мультимедійної інформації з цілодобової системи відеоспостереження (у тому числі з архівів відеозаписів) та/або неподання, подання не в повному обсязі такої інформації відповідно до статей 20 і 21 Закону №3817 (пункт 46 частини другої статті 73 Закону № 3817);
    роздрібну торгівлю підакцизними товарами за цінами, нижчими за рівень роздрібної ціни продажу підакцизних товарів, визначений відповідно до підпункту 14.1.106 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (недотримання мінімального розміру роздрібної ціни на тютюнові вироби) (пункт 47 частини другої статті 73 Закону № 3817).
    Розширено перелік обмежень, передбачених статтею 71 Закону № 3817, за недотримання яких податкові органи застосовують фінансові санкцій у вигляді штрафів, які передбачені пунктом 24 частини другої статті 73 Закону № 3817, зокрема щодо:
    продажу шляхом електронної торгівлі - без одночасного виконання умов щодо попередньої ідентифікації віку кінцевого споживача (на етапі замовлення продукції), відвантаження не з місць торгівлі та безпосередньої передачі продукції кінцевому споживачу без перевірки віку кінцевого споживача (пункт 10 частини другої статті 71 Закону № 3817);
    продажу алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці ліцензіатами, які не мають статус суб’єкта господарювання громадського харчування, за наявності у них ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (частина сьома статті 71 Закону № 3817);
    продажу вин з додаванням спирту (виноматеріалів оброблених) виноградних власного виробництва ординарних та марочних на розлив з тари місткістю від 50 літрів до 600 літрів суб’єктами господарювання первинного та змішаного виноробства не за місцем виробництва (частина восьма статті 71 Закону № 3817);
    продажу у мережі Інтернет алкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згорання з порушенням вимог встановлених Законом № 3817 щодо реєстрації ліцензіатами адреси веб-сайтів, на яких здійснюється пропонування до продажу відповідних товарів (продукції) в Реєстрі адрес веб-сайтів ліцензіатів (частина десята статті 71 Закону № 3817).
    Звертаємо увагу, що положення щодо електронної торгівлі (пункт 10 частини другої, частини дев’ятої статті 71 Закону № 3817), набирають чинності через 18 місяців з дня набрання чинності цим Законом, а саме з 27.01.2026, (абзац восьмий пункту 1 розділу XII Прикінцеві положення Закону № 3817).

    4. Щодо уточнення в ліцензійних реєстрах відомостей по діючим ліцензіям виданим до 1 січня 2025 року та перенесення даних до Єдиного реєстру місць зберігання.
    Суб’єкти господарювання, які мають діючі ліцензії, надані до 1 січня 2025 року (попередня редакція передбачала таку вимогу лише з безстроковим терміном дії ліцензії), з метою наповнення Єдиного реєстру ліцензіатів зобов’язані в термін до 1 липня 2025 року (попередня редакція передбачала одноразово при сплаті чергового платежу за надані ліцензії, термін сплати якого припадає на перший період починаючи з 1 січня 2025 року) подати заяву про внесення змін до відомостей, що містяться у відповідному реєстрі, у якій зазначити всі відомості, визначені частиною третьою статті 43 Закону № 3817 для відповідного виду ліцензії, та для ліцензій з безстроковим терміном дії - додати до такої заяви документи (за необхідності), визначені частинами четвертою - шостою статті 43 Закону № 3817.
    Водночас уточнено, що такі заяви розглядає орган ліцензування, а не лише ДПС, як було визначено у попередній редакції Закону № 3817, та за результатами їх розгляду вносить зазначені у таких заявах відомості до відповідного Єдиного реєстру ліцензіатів. Крім того передбачено, що після набрання чинності Законом № 3817, ДПС без прийняття додаткового рішення переносить до Єдиного реєстру місць зберігання відомості про місця зберігання спирту етилового, у тому числі біоетанолу, які були внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання до дати набрання чинності Законом № 3817.

     


    Про сплату військового збору ФОПами – платниками єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій

    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що ФОПи – платники єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації мають право не сплачувати військовий збір за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.
    Дати початку та завершення активних бойових дій, виникнення та припинення можливості бойових дій або початку та завершення тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
    Довідково: п.п. 1.12 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України; наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376.

     


    Платник податку на прибуток підприємств протягом року включений до Реєстру неприбуткових установ та організацій: звітність

    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
    Платник податку на прибуток підприємств, який протягом податкового (звітного) року включений до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), по закінченню такого податкового (звітного) року має подати Податкову декларацію з податку на прибуток підприємств (далі – Декларація), в якій відобразити дані податкового обліку за період застосування загальних правил оподаткування прибутку та Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації (далі – Звіт) за період перебування у Реєстрі такого звітного року (з дня державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу до 31 грудня звітного року) разом з відповідною фінансовою звітністю.
    У разі втрати протягом звітного періоду права на застосування особливих правил оподаткування неприбуткова організація зобов’язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, Звіт за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток.
    За період з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, по 31 грудня податкового (звітного) року така неприбуткова організація зобов’язана щокварталу подавати до контролюючого органу Декларацію, сплачувати податок у строк, визначений для квартального періоду та подавати фінансову звітність у порядку, встановленому для платників податку на прибуток.
    З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає Декларацію і фінансову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому розділом ІІІ Податкового кодексу України для платників податку на прибуток.


    Оподаткування доходів, отриманих за кордоном:
    що необхідно знати громадянам України?


    Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що триває Деклараційна кампанія 2025.
    Якщо громадянин України отримав дохід за межами країни, важливо пам’ятати про свої податкові зобов’язання, а саме – у такому випадку необхідно подати податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – Декларація) та сплатити податок на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) і військовий збір.
    Які ставки податків, що необхідно сплатити?
    Будь-який дохід, отриманий за кордоном, підлягає оподаткуванню в Україні. Він оподатковується за такими ставками:
    - 18 відс. – ПДФО;
    - 1,5 відс.– військовий збір (але тільки для доходів, отриманих до 1 січня 2025 року).
    Якщо дохід був отриманий в іноземній валюті, то сума перераховується в гривню за офіційним курсом НБУ на день нарахування доходу.
    Як уникнути подвійного оподаткування?
    Якщо податки сплачувались за кордоном, то в Україні повторно не доведеться сплачувати податок на отримані доходи. Але важливо, щоб ця країна мала з Україною угоду про уникнення подвійного оподаткування.


    Що потрібно зробити?
    Отримати довідку з податкової іноземної країни про сплачені податки.
    Легалізувати її у тій країні, в якій були сплачені податки (наприклад, через консульство або органи, до повноважень яких належить легалізація таких документів).
    Важливо! Зараховується сума сплаченого податку за межами України у сумі, що не перевищує суму податку, яку потрібно було б сплатити в Україні.
    Наприклад:
    - якщо за кордоном сплачено податок у розмірі 100 тис. грн, а в Україні визначено до сплати 80 тис. грн, то податок в Україні не сплачується;
    - якщо ж за кордоном сплатили 80 тис. грн, а в Україні підлягає сплаті 100 тис. грн податку, то потрібно буде доплатити тільки різницю – 20 тис. гривень.


    Що робити, якщо документів про сплату податків немає?
    Необхідно подати заяву до української податкової за місцем реєстрації та перенести термін подачі Декларації до 31 грудня.


    Декларування благодійної допомоги
    Якщо через російську агресію громадянин України отримав тимчасовий захист за кордоном, то:
    - не потрібно подавати Декларацію та платити податки у разі отримання грошової чи гуманітарної допомоги від іноземних урядів або благодійних фондів;
    - потрібно подавати Декларацію, якщо громадянин України мав інші доходи (наприклад, зарплату або прибуток від фрілансу), навіть якщо отримувалась благодійна допомога.


    Як подати Декларацію, перебуваючи за кордоном?
    ► Поштою – документи надсилаються з описом вкладення не пізніше ніж за 5 днів до кінцевого терміну подання.
    ► Електронною поштою – через систему електронного документообігу України.
    Довідково: детальніше про процес подання Декларацій та важливі терміни можна дізнатися за посиланнями:
    Як подати декларацію читайте за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/866521.html.
    Про терміни подання декларації: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/865606.html.
    Як отримати податкову знижку: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/870381.html.

    e-finance.com.ua

    Увага!!! При передруку матеріалів з E-FINANCE.COM.UA активне посилання (не закрите в теги noindex або nofollow, а саме відкрите!!!) на портал "Фінансові новини E-FINANCE.COM.UA" обов'язкове.

    WARNING! When reprinting materials from E-FINANCE.COM.UA, it is mandatory to include an active link (not closed in noindex or nofollow tags) to the portal "Finansovi novony E-FINANCE.COM.UA" that remains open.

    WARNUNG!!! Beim Nachdruck von Materialien von E-FINANCE.COM.UA ist ein aktiver Link (nicht geschlossen in Noindex- oder Nofollow-Tags, sondern offen!!!) zum Portal „Finansovi novony E-FINANCE.COM.UA“ obligatorisch.

    OSTRZEZENIE!!! Podczas przedrukowywania materialow z E-FINANCE.COM.UA, aktywny link (nie zamkniety w tagach noindex lub nofollow, ale raczej otwarty!!!) do portalu "Finansovi novony E-FINANCE.COM.UA" jest obowiazkowy.

    Внимание!!! При перепечатке материалов с E-FINANCE.COM.UA активная ссылка (не закрытая в теги noindex или nofollow, а именно открытая!!!) на портал "Финансовые новости E-FINANCE.COM.UA" обязательна.

    E-FINANCE.COM.UA
    E-mail: info@e-finance.com.ua

    © E-FINANCE.COM.UA. Усі права захищені. При використанні інформації в електронному вигляді активне посилання на e-finance.com.ua є обов'язковим. Думки авторів можуть збігатися з позицією редакції. За зміст реклами відповідальність несе рекламодавець. Права на інформацію належать e-finance.com.ua.

    © E-FINANCE.COM.UA. Alle Rechte vorbehalten.
    Bei der Nutzung von Informationen in elektronischer Form ist ein aktiver Hyperlink zu e-finance.com.ua erforderlich. Die Meinungen der Autoren stimmen möglicherweise nicht mit der redaktionellen Haltung überein. Für den Inhalt der Anzeigen ist der Werbetreibende verantwortlich. Die Informationsrechte liegen bei e-finance.com.ua.

    © E-FINANCE.COM.UA. All rights reserved.
    When utilizing information in electronic format, an active hyperlink to e-finance.com.ua is required. The opinions of the authors may not align with the editorial stance. The advertiser is responsible for the content of advertisements. Information rights belong to e-finance.com.ua.

    © E-FINANCE.COM.UA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Podczas korzystania z informacji w formacie elektronicznym wymagane jest aktywne hiperłącze do e-finance.com.ua. Opinie autorów mogą nie pokrywać się ze stanowiskiem redakcji. Za treść ogłoszeń odpowiada reklamodawca. Prawa informacyjne należą do e-finance.com.ua.

    © E-FINANCE.COM.UA. Все права защищены.
    При использовании информации в электронном формате активная гиперссылка на e-finance.com.ua обязательна. Мнения авторов могут не совпадать с позицией редакции. Рекламодатель несет ответственность за содержание рекламных объявлений. Права на информацию принадлежат e-finance.com.ua.