Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» звернула увагу Національного банку України та Парламенту на неприйнятність законопроекту, що запроваджує особливий валютний та платіжний режими на тимчасово-окупованій території. Це створить додаткові витрати і ризики для добросовісних позичальників Криму, що негативно позначаться на умовах обслуговування кредитної заборгованості перед українськими банками, ускладнить ситуацію в банківській системі та економіці.
Так, проектом Закону України «Про податковий та митний контроль у вільній економічній зоні Криму та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» (реєстр. № 4032а від 06.06.2014 р., далі – законопроект) запроваджується особливий правовий режим економічної діяльності, у т.ч. валютний та платіжний режими у межах ВЕЗ Криму. Під час тимчасової окупації це передбачає заборону на розрахунки в російських рублях між особами, які мають місцезнаходження на тимчасово окупованій території, та особами із материкової частини України. Крім цього припиняється переміщення готівкових російських рублів через адміністративний кордон АРК та обмін готівкової гривні на готівкові російські рублі (або навпаки) на території Криму тощо.
В УКБС вважають, що зазначені обмеження є неприйнятними, оскільки позбавляють позичальників, які мають бажання і надалі виконувати свої зобов‘язання перед українськими банками, будь-якої можливості здійснювати платежі з погашення заборгованості за кредитними договорами на материковій частині України. Мова йде про обслуговування позик, обсяг яких на момент окупації складав близько 20 млрд. грн. (або 2 % від загального розміру кредитного портфелю банків України), в умовах фактичного припинення діяльності більше 50 українських банків на півострові.
В УКБС зауважують, що законопроектом створюються ризики вчинення проти фізосіб злочинних дій з метою заволодіння наявними коштами при переміщенні великих готівкових сум через адміністративний кордон АРК внаслідок необхідності сплати позичальниками коштів на материковій території України.
Одночасно, враховуючи швидке витіснення готівкової гривні з грошового обігу Криму, у сумлінних позичальників виникатимуть додаткові витрати, пов’язані із сплатою комісійної винагороди банкам держави-окупанта, виходячи з світових розцінок на банківські послуги для валют першої групи класифікатора, оскільки іншої валюти розрахунку авторами законопроекту взагалі не передбачається.
«Слід запровадити механізм ведення подальших розрахунків з Кримом замість введення руйнівних обмежень, що унеможливлюють обслуговування сумлінними позичальниками з тимчасово-окупованої території своїх зобов‘язань, - зауважила Генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер. – Це дозволить зберегти платоспроможність національної банківської системи та не допустить критичного накопичення проблемної заборгованості, яка і без того з початку року зросла на 44 %, перевищивши 100 млрд.грн. (на 01.05.14 за даними НБУ)».
e-finance.com.ua