На Львівській залізниці відбувся міжнародний семінар, під час якого представники профільних міністерств та організацій презентували системи організації приміських перевезень у Польщі та Іспанії. Учасники розповіли про вимоги до цих процесів відповідно до директив ЄС.
У найрозвинутіших та найзаможніших європейських країнах процес реформування залізничних перевезень триває близько 30 років. Україна, обираючи шлях до членства у ЄС, повинна також адаптувати до європейських стандарти роботи залізниці. «За досвідом Іспанії, на ринку приміських перевезень створено конкуренті умови, а між перевізником та місцевою владою укладається громадська угода на надання послуг із перевезення пасажирів. Зважаючи на велику соціальну складову таких перевезень, ціна квитків нижча, аніж витрати на їх організацію, однак різницю компанії безперечно компенсують з національного, регіонального чи місцевого бюджетів», - розповів під час презентації Герардо Гавільянес, заступник директора з економічних досліджень та статистики Міністерства транспорту Іспанії.
За словами учасників семінару, у їхніх країнах приміські перевезення не є збитковими для перевізників, адже органи влади повністю компенсують витрачені кошти. Розподіл приблизно такий: 40% - виручка від продажу квитків, 60% - компенсація. В Україні ситуація кардинально інакша, отримати навіть закладені у бюджети областей суми часто просто неможливо. «Окрім того, у них (європейських колег) обмежена кількість пільговиків. Ми ж маємо угоди з обласними державними адміністрації, які повертають залізниці лише незначну частину витрат, решту залізниця компенсовує за рахунок так званого перехресного субсидіювання, тобто за кошти від вантажних перевезень. У Європі така ситуація заборонена», - наголосив Богдан Яворський, начальник служби пасажирських перевезень Львівської магістралі.
Колеги-залізничники із Польщі також приїхали поділитись досвідом та допомогти уникнути проблем, які виникають у процесі реформування залізниці.
«Ми були на такому ж шляху близько 10 років тому. Не все одразу виходить ідеально, але нам вдалось розділити окремо перевізників, розпорядника інфраструктури, тобто здійснити розподіл компетенцій. І це найбільший виклик для української залізниці», - розповіла Олександра Дзбанушкевич, заступник начальника бюро стратегії та розвитку Мазовецької залізниці у Польщі.
Додамо, на семінар запросили керівництво та працівників служб пасажирських та приміських перевезень Львівської магістралі, дирекцій залізниці, а також представників департаментів транспорту та інфраструктури обласних державних адміністрацій західного регіону.
e-finance.com.ua