У який період, строки та в якому форматі фізична особа – підприємець (єдиний податок, 1–3 груп) подає останню податкову декларацію з додатками 1 і 2 після припинення підприємницької діяльності?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
У разі державної реєстрації припинення, зокрема, підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, які є платниками єдиного податку, останнім податковим (звітним) періодом вважається період, у якому відповідним контролюючим органом отримано від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення.
Припинення діяльності ФОП має бути зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (ЄДР). Після цієї реєстрації відповідна інформація передається до інформаційних систем ДПС в порядку інформаційної взаємодії. Датою припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців є дата внесення до ЄДР запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності цією фізичною особою, крім випадку, коли у відомостях з ЄДР є застереження, що датою припинення підприємницької діяльності вважається інша конкретна дата**.
Припинення діяльності не скасовує зобов’язань, що виникли під час провадження підприємницької діяльності, не змінює строків їх виконання та не звільняє від штрафів чи пені. Єдиний податок нараховується до кінця місяця, у якому анульовано реєстрацію.
ФОП – платник єдиного податку (1–3 група), стосовно якого до ЄДР внесений запис про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності, подає останню декларацію за звітний період, з наростаючим підсумком з початку року. Останнім звітним періодом є той, який відповідає даті припинення підприємницької діяльності згідно з даними ЄДР.
Якщо після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує провадити підприємницьку діяльність, це вважається веденням бізнесу без реєстрації.
Платники єдиного податку:
1 і 2 групи подають річну декларацію, де вказують дохід, щомісячні авансові внески, суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
3 група подає декларацію щоквартально. Разом із декларацією за IV квартал подають дані про сплачений єдиний внесок.
Власники, орендарі та користувачі сільськогосподарських земель, а також голови сімейних фермерських господарств мають подавати розрахунок мінімального податкового зобов’язання разом із річною податковою декларацією.
Форма декларації для ФОП на єдиному податку затверджена наказом Мінфіну № 578 від 19.06.2015 (з урахуванням змін).
Щодо заповнення Декларації:
Рядок 4 («Найменування контролюючого органу, до якого подається звітність») – зазначається контролюючий орган за місцем обліку платника.
Поле 8 («Особливі відмітки») – у рядку 8.1 ставиться позначка «+», якщо декларація подається за останній податковий (звітний ) період, на який припадає дата державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.
До Декларації додаються:
Додаток 1 – відомості про дохід застрахованих осіб і сплату єдиного внеску. Подається разом із декларацією (крім осіб, звільнених від сплати ЄСВ).
Додаток 2 – розрахунок мінімального податкового зобов’язання за рік. Подається, якщо у підприємницькій діяльності використовувалися земельні ділянки (для 2–3 груп).
Декларацію можна подати:
1. Особисто у будь-якому центрі обслуговування платників податків, незалежно від місця обліку.
2. Поштою з повідомленням про вручення.
3. В електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Декларація в електронному вигляді може бути подана засобами Електронного кабінету або мобільного застосунку «Моя податкова», або у розділі «Мої податки» на порталі ДІЯ.
*Контакт-центр Державної податкової служби України надає консультації платникам податків, роз’яснення з питань податкового законодавства та допомогу у вирішенні питань, пов’язаних із податками. Загальна кількість звернень, що надійшла у минулому році сягнула цифри 1 062 448.
Як звернутися? Гаряча лінія: 0 800 501 007 (дзвінки безкоштовні). Електронна пошта: idd@tax.gov.ua. Особистий кабінет: Через електронний кабінет платника податків.
Режим роботи: Понеділок–п’ятниця, з 08:00 до 18:00.
**Частиною дев’ятою статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» № 755 встановлено, що фізична особа - підприємець позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності цією фізичною особою.
Особливості реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців в умовах тимчасового обмеження доступу до Єдиного державного реєстру визначені постановою Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2024 року № 1546 «Деякі питання функціонування Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців». Датою державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що здійснювалася відповідно до цієї постанови, вважається дата подання відповідної заяви.
Інформація розміщена на вебпорталі ДПС України за посиланням
https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/869461.html
Адміністрування місцевих податків і зборів:
обговорення ключових аспектів за «круглим столом»
Підвищення ролі місцевих податків і зборів та збільшення їх частки у власних доходах місцевих бюджетів – одне з головних завдань для подальшого розвитку фінансової самостійності та спроможності місцевого самоврядування.
Законодавчі ініціативи та проблемні аспекти щодо питань з адміністрування місцевих податків і зборів розглядали сьогодні під час круглого столу «Про передачу повноважень чи деяких функцій органам місцевого самоврядування (ОМС) в частині адміністрування місцевих податків і зборів».
Захід відбувся за ініціативи голови Дніпропетровського регіонального відділення Всеукраїнської Асоціації об’єднаних територіальних громад (ОТГ) Світлани Спажевої та за сприяння і допомоги Шведсько-української Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».
До заходу долучились фахівці ДПС України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, посадові особи органів місцевого самоврядування та представники територіальних громад Дніпропетровської, Запорізької, Луганської, Харківської областей.
Під час спілкування були оприлюднені результати анкетного опитування «Адміністрування місцевих податків і зборів: ОМС», які показали, що на сьогоднішній день 47 % представників територіальних громад вважають доцільним передачу окремих функцій з адміністрування місцевих податків і зборів до повноважень ОМС.
Які засоби впливу ОМС можуть застосовувати для підвищення ефективності адміністрування майнових податків – навколо цього питання розгорнулась жива дискусія. У громадах, які прагнуть фінансової самостійності, мають знати активи і які грошові потоки вони можуть генерувати. Для цього, передусім, потрібно здійснити наповнення інформаційних баз відомостями про об’єкти оподаткування місцевими податками і зборами; привести у відповідність усі реєстри; встановити економічно обґрунтовану оцінку земель для цілей оподаткування; здійснювати належний контроль за фінансово-економічною діяльністю підприємств, установ та організацій, що перебувають у комунальній власності.
Формування значної частини власних доходів бюджетів громад - у прямій залежності від того, наскільки ефективно органи місцевого самоврядування зможуть організувати весь комплекс робіт із запровадження та мобілізації місцевих податків і зборів. Це комплексна і складана робота.
Під час «круглого столу» обговорили пропозиції щодо розробки дорожньої карти реалізації покращення механізмів адміністрування місцевих податків і зборів та кроки стосовно посилення фінансової спроможності місцевих податків.
Працюємо разом над удосконаленням процесів адміністрування місцевих податків і зборів.
Фактична перевірка Інтернет магазину
Працівниками відділу фактичних перевірок управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі – ГУ ДПС) на постійній основі здійснюється моніторинг та аналіз господарської діяльності суб’єктів господарювання з питань офіційного оформлення найманих працівників, реальних обсягів проведених розрахункових операцій через зареєстровані належним чином РРО/ПРРО.
Так, за результатами проведеного аналізу господарської діяльності ФОПа, який здійснює продаж товарів через Інтернет магазин, виявлено ознаки порушення законодавства в частині проведення розрахункових операцій.
Податківцями проведено фактичну перевірку ФОПа, під час якої підтверджено факти проведення розрахункових операцій зі споживачами (фізичними особами) без видачі відповідних розрахункових документів.
За результатами проведеної фактичної перевірки зафіксовано порушення на загальну суму 391 тис. гривень.
ГУ ДПС звертає увагу платників, які здійснюють розрахункові операції, на необхідність безумовного дотримання вимог Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі громадського харчування та послуг» (із змінами та доповненнями).
Дніпропетровщина: понад 815,0 млн грн –
внесок платників ПДФО до загального фонду держбюджету
Протягом січня 2025 року до загального фонду державного бюджету від платників Дніпропетровщини надійшло понад 815,0 млн грн податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). У порівнянні з січнем 2024 року надходження виросли на понад 235,6 млн грн, або на 40,7 відсотків. Про це повідомив в. о. начальника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Сергій Лисеюк.
Керівник обласної податкової підкреслив, що діяльність податкової служби Дніпропетровщини сьогодні спрямована на результативні комунікації з платниками та структурне вирішення проблемних питань бізнесу.
«Дякуємо кожному, хто сьогодні працює, забезпечує робочі місця і сумлінно сплачує податки. Працюємо над тим, щоб платник сприймав податкову як партнера. Наша ефективна взаємодія з бізнесом – запорука збільшення надходжень до бюджетів», – зазначив Сергій Лисеюк.
Майже на 67 відсотків збільшились надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників акцизного податку за операціями з пальним
У першому місяці поточного року до місцевих бюджетів Дніпропетровської області за операціями з пальним платниками акцизного податку спрямовано 59,5 тис. гривень. Надходження збільшились у порівняні з відповідним періодом 2024 року на 23,8 тис. грн, темп росту склав 166,8 відсотків.
Звертаємо увагу, що для визначення суми податкових зобов’язань в декларації з акцизного податку особами, визначеними платниками акцизного податку як «особи, які реалізують пальне», використовується офіційний курс гривні до іноземної валюти, встановлений Національним банком України, що діє на перший день кварталу, в якому на митній території України здійснюється реалізація пального, і залишається незмінним протягом кварталу незалежно від походження пального (виробленого на митній території України або імпортованого).
Надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від юридичних осіб – платників плати за землю склали понад 469,3 млн гривень
Впродовж січня поточного року юридичні особи – платники плати за землю поповнили місцеві бюджети Дніпропетровської області на понад 469,3 млн гривень.
Нагадуємо, що податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (далі – Декларація) подається до контролюючих органів за місцем розташування об’єктів оподаткування.
У разі розташування об’єктів оподаткування у місті з районним поділом в різних районах такого міста, то якщо всі райони такого міста входять до складу однієї територіальної громади, то Декларація надається до контролюючого органу, який обслуговує таку територіальну громаду.
Звертаємо увагу на особливості подання Декларацій та визначення кодів за КАТОТТГ територіальних громад у м. Києві та м. Кривий Ріг.
Оскільки місцеві податки сплачується до місцевого бюджету, враховуючи те, що у містах з районним поділом – Києві та Кривому Розі для кожного району залишено свої окремі рахунки місцевих бюджетів, тому за об’єкти оподаткування, що знаходяться на території міст Київ та Кривий Ріг, Декларація подається до контролюючого органу, що обслуговує відповідний район зазначеного міста.
При зазначенні у Деклараціях коду за КАТОТТГ території територіальної громади зазначається код за КАТОТТГ району м. Києва та м. Кривий Ріг (відповідно до розташування об’єктів оподаткування).
По всіх інших містах України з районним поділом подається одна Декларація до одного контролюючого органу.
Податковий календар на 17 лютого 2025 року
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що
17 лютого 2025 року, понеділок, останній день подання за січень 2025 року:
● довідки про використані розрахункові книжки (РК);
● звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (КОРО) (розрахункових книжок) за формою № ЗВР-1.
Нагадуємо, що суб’єкти господарювання подають до контролюючих органів звіт за формою № ЗВР-1 (ідентифікатор форми F/J0500203) не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця у разі використання:
► КОРО, зареєстрованих на окрему господарську одиницю, які ведуться разом із РК (якщо згідно із законодавством розрахунки можуть проводитися без застосування РРО);
► КОРО, зареєстрованих на РРО на період виходу з ладу РРО або у разі тимчасового відключення електроенергії.
Якщо закінчення строку подання звітності, пов’язаної із застосуванням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок), припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.
Особливості визначення суми МПЗ
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що при визначенні мінімального податкового зобов’язання у період з 01 січня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан сума мінімального податкового зобов’язання не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, - 1400 гривень з 1 гектара.
Дія цього пункту не поширюється на земельні ділянки, земельні частки (паї), що розташовані на територіях можливих бойових дій, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Яку ліцензію необхідно придбати суб’єкту господарювання
для здійснення роздрібної торгівлі виключно пивом?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
Місце роздрібної торгівлі – місце реалізації товарів (продукції), у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, в якому проводяться розрахункові операції, або місце реалізації товарів (продукції), з якого здійснюється їх відвантаження для подальшої доставки до кінцевих споживачів. Торговельна площа місця роздрібної торгівлі алкогольними напоями, крім пива та/або сидру і перрі (без додавання спирту), та/або збродженими напоями, одержаними виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 % об. (без додавання спирту) має становити не менше 20 метрів квадратних.
Пиво – насичений діоксидом вуглецю пінистий алкогольний напій із вмістом спирту етилового від 0,5 відс. об’ємних одиниць, отриманий під час бродіння охмеленого сусла пивними дріжджами, що відноситься до товарної групи УКТ ЗЕД за кодом 2203 00.,
Отже, пиво відноситься до алкогольних напоїв.
Для здійснення роздрібної торгівлі виключно пивом суб’єкту господарювання необхідно придбати ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями. При цьому, обмеження торговельної площі при роздрібній торгівлі виключно пивом не застосовується.
До уваги неприбуткових організацій, які здійснюють благодійну діяльність!
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Законом України від 17 грудня 2024 року № 4143-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення на митну територію України окремих товарів оборонного призначення» (далі – Закон № 4143), який набрав чинності 30 грудня 2024 року, внесено зміни до умов перебування у Реєстрі неприбуткових установ та організацій благодійних організацій, що виплачують компенсації та здійснюють інші виплати на користь працівників таких організацій, а також доповнено перелік можливих набувачів благодійної допомоги від неприбуткових організацій.
Неприбуткові підприємства, установи та організації не є платниками податку на прибуток підприємств у порядку та на умовах, визначених пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України (далі – Кодекс).
При цьому на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану на території України не вважається порушенням вимог пункту 133.4 статті 133 Кодексу щодо перебування неприбуткової організації у Реєстрі неприбуткових установ та організацій здійснення відповідною неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів для фінансування видатків, не пов’язаних із реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі та на користь отримувачів, що встановлено пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Внесеними Законом № 4143 змінами до Кодексу передбачено, що виплата компенсацій та інших виплат (у тому числі тих, що є додатковим благом) на користь працівників благодійної організації не є підставою для виключення такої благодійної організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій, за умови що такі компенсації та інші виплати пов’язані з реалізацією цілей і завдань такої благодійної організації і передбачені її установчими документами та/або організаційно-розпорядчими документами та не суперечать Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Розмір таких компенсацій та інших виплат у податковому (звітному) році не повинен перевищувати 25 відсотків суми понесених адміністративних витрат такої благодійної організації за податковий (звітний) рік.
Крім того, з урахуванням змін, внесених Законом № 4143 до пункту 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану на території України розширено перелік осіб, надання яким благодійної допомоги неприбутковою організацією не призведе до втрати нею такого статусу. Розширення зазначеного переліку стосується включення до нього фізичних осіб (крім засновників, учасників таких організацій або пов’язаних з ними осіб) – набувачів благодійної допомоги від неприбуткових організацій з числа:
учасників бойових дій, військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, поліцейських та працівників Національної поліції України, у тому числі тих, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності у період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, або на користь членів їхніх сімей (у розумінні підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 Кодексу) військовослужбовців, які загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва;
працівників підприємств, установ, організацій, сил цивільного захисту, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством, або на користь членів їхніх сімей (у розумінні підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 Кодексу).
Про основні новації для платників податку на прибуток підприємств
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу платників податку на прибуток підприємств на основні новації 2025 року, а саме:
► для резидентів Дія Сіті – платників податку на прибуток підприємств на особливих умовах протягом дії воєнного стану в Україні не вважається об'єктом оподаткування вартість благодійних внесків для потреб оборони держави;
► звільнення від оподаткування пенсійних внесків у межах недержавного пенсійного забезпечення та страхових платежів за договорами добровільного медичного страхування, здійснених резидентами Дія Сіті на користь своїх працівників та гіґ-спеціалістів;
► зміни щодо особливостей врахування витрат по нарахуванню роялті у зв'язку з набуттям чинності Законом України «Про медіа» та втратою чинності Законом України «Про телебачення і радіомовлення»;
► для платників податку на прибуток підприємств, які здійснюють діяльність з торгівлі валютними цінностями у готівковій формі, авансові внески з податку на прибуток підприємств встановлено у фіксованій сумі, вираженій у євро (замість мінімальних заробітних плат) за кожний пункт обміну іноземної валюти, які сплачуються у розмірі згідно з офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України на перше число першого місяця календарного кварталу, в якому відбувається сплата авансового внеску;
► для фінансових установ (крім страховиків) змінено базову (основну) ставку податку на прибуток підприємств з 18 на 25 відсотків;
► втратила чинність пільга, яка передбачала режим звільнення від оподаткування податком на прибуток підприємств суб’єктів літакобудування, які визначені відповідно до норм ст. 2 Закону України «Про розвиток літакобудівної промисловості»;
► з 25 березня 2025 року неприбуткові організації виключаться з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нараховуються податкове зобов’язання з податку на прибуток підприємств, штрафні санкції і пеня у разі встановлення контролюючим органом факту використання доходів (прибутків) з метою надання неправомірної вигоди під час вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтями 369 та 369 прим. 2 Кримінального кодексу України, прямо чи опосередковано (через третіх осіб) незалежно від розміру неправомірної вигоди;
► з 25 березня 2025 року не враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств витрати та операції, щодо яких:
● у платника податків є підстави вважати, що наявні обставини (факти), які можуть свідчити про надання неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави);
● платник податків одержав інформацію від контролюючого органу про виявлені ним під час перевірки обставини (факти), які можуть свідчити про надання неправомірної вигоди;
● винесено обвинувальний вирок суду, що операції платника здійснювалися з метою надання платником податків неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави);
► з 25 березня 2025 року для резидентів Дія Сіті – платників податку на особливих умовах визначено новий об’єкт оподаткування, а саме: операція з надання неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави), яка оподатковується за базовою ставкою 18 відсотків.