Руслан Кравченко: За чотири місяці цього року надходження до місцевих бюджетів зросли на 18,5 %
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
Надходження до місцевих бюджетів за чотири місяці поточного року зросли на 18,5 % порівняно з аналогічним періодом 2024 року. Загалом місцеві бюджети за січень – квітень отримали понад 156,3 млрд грн. Це на 24,4 млрд грн більше, ніж торік. Про це повідомив Голова Державної податкової служби Руслан Кравченко в Telegram-каналі.
«Вдячний кожному платнику податків. Зростання надходжень до місцевих бюджетів в умовах війни – індикатор стійкості громад та їх фінансової самостійності. Ці кошти дають змогу реалізовувати важливі соціальні місцеві ініціативи», – сказав він.
Основні джерела наповнення у січні – квітні 2025 року:
- податок на доходи фізичних осіб – майже 87,7 млрд грн (+21 % до січня – квітня 2024 року),
- єдиний податок – 28,6 млрд грн (+14,6 %),
- податок на майно – майже 18,2 млрд грн (+14,5 %),
- податок на прибуток підприємств – 11,8 млрд грн (+12,1 %),
- акцизний податок з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) – 809,3 млн грн (+61,2 %),
- туристичний збір – 99,1 млн грн (+35,4 %).
Інформація розміщена на вебпорталі ДПС України за посиланням
https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/896451.html
Конструктивна співпраця податкової служби Дніпропетровщини з платниками: на комунікаційних заходах розглядалося
широке коло податкових питань
Інформаційна взаємодія фахівців Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) з платниками податків спрямована на забезпечення підвищення рівня дотримання ними податкового законодавства.
Податківці продовжують комунікації з представниками бізнесу у різних форматах. Це є запорукою законодавчої обізнаності платників.
Нещодавно в області проведені засідання «круглих столів» з платниками м. Дніпра, м. Покрова (Нікопольщина), м. Кам'янського, м. Жовті Води, Синельниківського, Софіївського (Криворіжжя) районів та Павлоградського району (Юр’ївська селищна рада).
Учасники заходів обговорили найбільш актуальні теми: оформлення трудових відносин; особливості оподаткування для мобілізованих самозайнятих осіб; питання фіскалізації розрахункових операцій; оподаткування виплат благодійної допомоги внутрішньо переміщеним особам тощо.
Податківці акцентували увагу на інформаційних ресурсах ГУ ДПС, за допомогою яких платники мають можливість оперативно отримати у зручному форматі необхідну інформацію, пов’язану з оподаткуванням.
На семінарах, які відбулись у м. Дніпрі, м. Самар та у м. Кривому Розі (Прозорий офіс соціальних послуг Тернівської районної ради міста), розглядались найбільш актуальні питання, що потребують висвітлення.
Так, фахівці ГУ ДПС ознайомили аудиторію з новими підходами до управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками); повідомили про важливі етапи Національної стратегії доходів України до 2030 року; акцентували увагу на питаннях визначення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ); проінформували про ключові зміни у законодавстві для платників акцизного податку та інше.
На зустрічах з бізнесом, які проведені у містах Дніпрі та Нікополі, йшлося про вимоги до суб’єктів господарювання щодо використання ПРРО під час здійснення онлайн-продажів, порядку реєстрації РРО/ПРРО та останніх змін стосовно формування фіскальних чеків.
Також зупинилися на особливостях сплати єдиного податку, змінах у звітності для ФОПів та нагадали про функціонал електронних сервісів ДПС.
Про податкову знижку податківці розповіли на зустрічі з учнями ліцею № 11 Самарівської міської ради. Під час спілкування їм повідомили, що з 01 січня по 31 грудня п. р. можна подавати документи на отримання податкової знижки за витратами минулого року, зокрема витратами, понесеними за навчання. До витрат, які включаються до податкової знижки належить оплата навчання за себе або членів сім’ї першого ступеня споріднення, або особи, над якою встановлено опіку чи піклування, якщо кошти сплачені українським закладам освіти. Це стосується тільки тих студентів, які навчаються на контрактній основі.
Про необхідність діалогу з платниками свідчить активний інтерес бізнесу та молоді до комунікацій з податковою службою. Адже учасники заходів отримують можливість безпосередньо звернутися до податківців із запитаннями, обговорити проблеми та отримати практичні поради щодо ведення бізнесу, зокрема в умовах змін законодавства.
Працюємо далі задля того, щоб партнерські відносини податкової служби з платниками розвивались та удосконалювались.
Інтерактивна сесія: прямий зв’язок податківців Дніпропетровщини,
влади та бізнес-спільноти Дніпра – комунікуємо про важливе
Відкритий діалог, довіра та зворотній зв’язок зміцнює співпрацю. У приміщенні адміністрації Амур-Нижньодніпровського району Дніпровської міської ради відбулася зустріч із суб’єктами господарювання (СГ) м. Дніпро за участі заступника начальника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) Федора Терханова, голови адміністрації Амур-Нижньодніпровського району Дніпровської міської ради Руслана Вишневецького та його заступника Андрія Борисенка. У заході також взяли участь керівники декількох підрозділів ГУ ДПС.
Основна мета зустрічі не тільки обговорити поточні питання, що стосуються взаємодії СГ з органами Державної податкової служби України (ДПС), зокрема важливих інструментів та процедурних процесів, а й надати підприємцям можливість отримати відповіді на актуальні питання
Однією з головних тем розмови стали електронні сервіси ДПС. Такі інструменти як онлайн-реєстрація, подання декларацій в електронному вигляді та доступ до податкової інформації покликані зробити процес сплати податків зручнішим і оперативнішим.
Більшість суб’єктів господарювання, особливо фізичні особи – підприємці, обирають для взаємодії з податковою Електронний кабінет, який є лідером серед цифрових державних платформ. Нині кількість користувачів сервісу перевищує 5,4 млн, з них 3,5 млн є представниками бізнесу.
Увагу всіх присутніх звернули на безкоштовний мобільний застосунок «Моя податкова», який є дуже корисним для громадян. У застосунку можна, зокрема, перевірити інформацію про адресу реєстрації та обʼєкти оподаткування; про стан розрахунків з бюджетом та сплатити податки; отримати відомості про доходи; подати заяви для реєстрації або внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (ДРФО), а також про включення до Реєстру волонтерів та податкову декларацію про майновий стан і доходи на податкову знижку.
Важливою частиною діалогу став порядок реєстрації платників податків, внесення змін до ДРФО та отримання документів, що підтверджують таку реєстрацію.
Розглянуто також питання нарахування та сплати земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Так, на постійному контролі перебуває робота щодо проведення інвентаризації земельних ділянок, обміну інформацією стосовно наявності по земельних ділянках кадастрових номерів з метою наповнення цими даними інформаційної бази ДПС та нарахування орендної плати та земельного податку з фізичних осіб.
Надзвичайно важливо, особливо в умовах воєнного стану, забезпечити оперативне, належне та безперервне наповнення місцевих бюджетів. ГУ ДПС працює в оперативному режимі та продовжує забезпечення ведення обліку платників плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з метою наповнення місцевого кошторису.
Цінною частиною зустрічі стала інтерактивна сесія, під час якої підприємці могли поставити запитання та одразу отримати фахові відповіді. Від технічних нюансів роботи електронних сервісів до складних податкових ситуацій – усі питання обговорювалися відкрито. Такий формат дозволив не лише знайти відповіді на конкретні питання, а й показав готовність ГУ ДПС підтримувати бізнес у повсякденній діяльності.
Всім присутнім під час проведення зустрічі повідомлено, що у місті Дніпро працює два центри обслуговування платників (ЦОП), які розташовані за адресами:
- Правобережний ЦОП (м. Дніпро, просп. Богдана Хмельницького, 25), контактний телефон: (063) 621-10-64;
- Лівобережний ЦОП (м. Дніпро, пров. Універсальний, 12), контактний телефон: (056) 374-86-66.
Крім того, за заявою територіальної громади, здійснює виїзд мобільний ЦОП ГУ ДПС, який обслуговує мешканців у віддалених районах області або осіб вразливої категорії населення.
Податківці звернули увагу учасників зустрічі на інформаційні джерела, які створені та працюють саме задля обізнаності платників, як з питань законодавства, так і з діяльності податкової служби області.
Нагадали, що у ГУ ДПС працюють номери телефонів «гарячих ліній» з надання консультацій щодо податкових питань, у тому числі мобілізованим самозайнятим особам, ветеранам та/або членам їхніх родин, номери яких розміщені на субсайті ГУ ДПС (https://www.dp.tax.gov.ua).
Ця чергова зустріч стала не просто інформаційно-просвітницьким заходом, а прикладом того, як співпраця та відкритий діалог можуть сприяти розширенню прозорої та партнерської комунікації податківців, влади та бізнесу.
Акцизний податок з ввезених товарів: більш ніж на 36 відс. зросли надходження від платників Дніпропетровщини до загального фонду державного бюджету
У січні – квітні 2025 року до загального фонду державного бюджету від платників Дніпропетровщини з ввезених товарів надійшло понад 81,6 млн грн акцизного податку. Як зазначила начальник Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Теодозія Чернецька, у порівнянні з січнем – квітнем минулого року надходження виросли майже на 21,7 млн грн, або на 36,2 відсотків.
Очільниця податкової служби регіону подякувала всім за фінансову підтримку економіки країни та нагадала, що з 01 квітня до 31 грудня 2025 року виробники та імпортери сигарет застосовують коефіцієнт 1,1 до мінімального акцизного податкового зобов’язання.
Звертаємо увагу, що коефіцієнт 1,1 застосовується при розрахунку акцизного податку, який сплачується (з урахуванням мінімального акцизного податкового зобов’язання) за марки, отримані у період з 01 квітня по 31 грудня 2025 року та при визначенні податкового зобов’язання у деклараціях з акцизного податку за звітні періоди квітень – грудень 2025 року.
Застосування коефіцієнта 1,1 розповсюджується на всіх виробників та імпортерів тютюнових виробів за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 20 90 10 (сигарети без фільтру) та 2402 20 90 20 (сигарети з фільтром).
Місцеві бюджети Дніпропетровщини з початку року отримали
від платників понад 552,4 млн грн рентної плати
З початку поточного року платники Дніпропетровської області поповнили місцеві бюджети рентною платою на понад 552,4 млн гривень. Це на понад 80,4 млн грн, або на 17 відс. більше ніж у січні – квітні 2024 року..
Повідомляємо, що відповідно до п. 252.10 ст. 252 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) вартість одиниці кожного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) обчислюється як співвідношення суми доходу, отриманого платником рентної плати від реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), визначеної відповідно до п. 252.8 ст. 252 ПКУ, та обсягу (кількості) відповідного виду реалізованої товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), що визначається за даними бухгалтерського обліку запасів готової продукції такого платника.
При цьому, якщо суб’єкт господарювання зареєстрований платником податку на додану вартість, то при визначенні доходу від реалізації у звітному (податковому) періоді видобутих корисних копалин (мінеральної сировини) ним не враховуються суми податку на додану вартість, нараховані на вартість реалізованих корисних копалин, що підлягали перерахуванню до бюджету.
Збір за місця для паркування транспортних засобів: ФОПи поповнили
місцеві бюджети Дніпропетровщини на понад 2,2 млн гривень
Протягом чотирьох місяців 2025 року ФОПи – платники збору за місця для паркування транспортних засобів спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровської області понад 2,2 млн гривень. Сума надходжень збільшилась у порівнянні з січнем – квітнем минулого року на понад 47,8 тис. грн, темп росту – 102,2 відсотки.
Нагадуємо, що відповідно до п.п. 268 прим.1.2.2 п. 268 прим.1.2 ст. 268 прим.1 Податкового кодексу України базою оподаткування збору за місця для паркування транспортних засобів є площа земельної ділянки, відведена для паркування, а також площа комунальних гаражів, стоянок, паркінгів (будівель, споруд, їх частин), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету.
Заповнення поля «Призначення платежу» платіжної інструкції
під час сплати бюджетних/небюджетних платежів
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Правила заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції при сплаті податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок) на єдиний рахунок визначені пунктами 1 – 4 розділу ІІ Порядку заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції (платіжний документ) під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення (далі – Порядок), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.03.2023 № 148 (із змінами) (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.03.2023 за № 528/39584).
Під час сплати податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави на бюджетні/небюджетні/єдиний/депозитний рахунки платник у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції заповнює з переліку полів, наведених у пункті 1 розділу ІІ цього Порядку, такі поля:
«Код виду сплати»;
«Додаткова інформація запису».
У полі «Код виду сплати» платник заповнює код виду сплати, визначений Переліком кодів видів сплати, які використовуються платниками, згідно з додатком 1 до цього Порядку;
у полі «Додаткова інформація запису» платник заповнює інформацію щодо переказу коштів у довільній формі. Суб’єкти господарювання, які проводять господарську діяльність на підставі ліцензії та/або спеціального дозволу, зазначають інформацію щодо звітного (податкового) періоду, за який сплачуються податкові зобов’язання, та дозвільного документа (вид дозвільного документа, номер, дата).
Сплата податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави платником на бюджетні/небюджетні/єдиний/депозитний рахунки оформлюються за кожним напрямом сплати та кожним кодом виду сплати окремою платіжною інструкцією.
У разі, коли платником при сплаті податків, зборів, платежів та єдиного внеску, що адмініструються ДПС, на бюджетні/небюджетні рахунки у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції не зазначено або зазначено код виду сплати, який відсутній у додатку 1 до цього Порядку, вважається, що платник сплатив грошове зобов’язання/єдиний внесок за кодом виду сплати 101.
Електронний кабінет – дієва допомога користувачам
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що для суб’єктів господарювання та громадян в Електронному кабінеті, який залишається найпопулярнішим електронним сервісом, реалізована велика кількість електронних послуг та сервісів.
Сервіси Е-кабінету доступні з персональних комп’ютерів та смарт-пристроїв, підключених до мережі Інтернет.
Повну інструкцію щодо його функціоналу, можливостей режимів та сервісів, відповіді на популярні запитання тощо розміщено за посиланням https://cabinet.tax.gov.ua/help/.
Доступно та просто про сервіси Е-кабінету, Е-кабінету для громадян та InfoTAX для платників податків у інформації підрозділу «Е-кабінет» розділу «Онлайн-навчання» вебпорталу ДПС (https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/e-kabinet/).
Також розміщено карту Електронного кабінету, яка дозволяє швидко зорієнтуватися у пошуку необхідної інформації.
Переглянути інструктивні матеріали щодо функціоналу Електронного кабінету за посиланням https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/e-kabinet/funktsional-e-kabinetu/instruktivni-materiali/.
До уваги ФОПів – платників єдиного податку першої/другої груп!
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
Абзацом першим п. 11 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ) встановлено, що з 01 серпня 2023 року фізичні особи – підприємці (далі – ФОП) – платники єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації, мають право не сплачувати єдиний податок за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.
Для таких платників єдиного податку, які скористалися правом не сплачувати єдиний податок, контролюючий орган не проводить нарахування авансових внесків з єдиного податку, визначене п. 295.2 ст. 295 ПКУ (абзац третій п. 11 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку (абзац сьомий п. 11 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Відповідно до абзацу третього п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій, території активних бойових дій та території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Отже, не сплачувати єдиний податок згідно з абзацом першим п. 11 підрозд. 8 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ мають право ФОП – платники єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких станом на дату реєстрації платником єдиного податку першої або другої групи (відомості про яку внесені до реєстру платників єдиного податку) відповідає Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженому наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28.02.2025 № 376 (далі – Перелік), з урахуванням визначених цим Переліком дат початку бойових дій або тимчасової окупації.
При цьому обмежень щодо права не сплачувати єдиний податок для ФОП – платників єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких знаходиться на територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, ПКУ не встановлено.
Враховуючи зазначене, ФОП – платники єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких станом на дату реєстрації платником єдиного податку першої або другої групи (відомості про яку внесені до реєстру платників єдиного податку) знаходиться на територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, мають право не сплачувати єдиний податок у періоді, визначеному абзацом першим п. 11 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Звертаємо увагу, що норми п. 11 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ не застосовуються з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому було проведено державну реєстрацію зміни місцезнаходження фізичної особи – підприємця на іншу, ніж зазначена в абзаці першому п. 11 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, територію України.
Які ставки податку на прибуток встановлені ПКУ?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що відповідно до п. 136.1 ст. 136 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) базова (основна) ставка податку на прибуток на прибуток підприємств становить 18 відсотків.
Згідно з п. 136.1 прим. 1 ст. 136 ПКУ базова (основна) ставка податку становить 25 відс. для цілей:
а) оподаткування прибутку фінансової установи (крім страховика), визначеного відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ;
б) оподаткування скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії фінансової установи (крім страховика), визначеного відповідно до ст. 39 прим. 2 ПКУ;
в) застосування положень п. 57.1 прим. 1 ст. 57 ПКУ для виплати дивідендів фінансовою установою (крім страховика).
Пунктом 136.2 ст. 136 ПКУ визначено, що під час провадження страхової діяльності юридичних осіб – резидентів одночасно із ставкою податку на прибуток, визначеною у п. 136.1 ст. 136 ПКУ, ставки податку на дохід встановлюються у таких розмірах:
3 відс. за договорами страхування від об’єкта оподаткування, що визначається у п.п. 141.1.2 п. 141.1 ст. 141 ПКУ (п.п. 136.2.1 п. 136.2 ст. 136 ПКУ);
0 відс. за договорами з довгострокового страхування життя, договорами добровільного медичного страхування та договорами страхування у межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема договорів страхування додаткової пенсії, та визначених підпунктами 14.1.52, 14.1.52 прим. 1, 14.1.52 прим. 2 і 14.1.116 п. 14.1 ст. 14 ПКУ (п.п. 136.2.2 п. 136.2 ст. 136 ПКУ).
Ставки 0, 4, 5, 6, 12, 15 та 18 відс. застосовуються до доходів нерезидентів та прирівняних до них осіб із джерелом їх походження з України у випадках, встановлених п. 141.4 ст. 141 ПКУ (п. 136.3 ст. 136 ПКУ).
Згідно з п. 136.4 ст. 136 ПКУ під час провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор одночасно із ставкою податку на прибуток, визначеною у п. 136.1 ст. 136 ПКУ, ставка податку на дохід встановлюється у розмірі:
10 відс. від доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів (п.п. 136.4.1 п. 136.4 ст. 136 ПКУ);
18 відс. від доходу, отриманого від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів, зменшеного на суму виплачених виплат гравцю (п.п. 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 ПКУ).
Податок на дохід, визначений як об’єкт оподаткування у підпунктах 134.1.2, 134.1.4, 134.1.5 п. 134.1 ст. 134 ПКУ, та на операції резидентів Дія Сіті – платників податку на особливих умовах, визначені як об’єкт оподаткування у п.п. 134.1.8 п. 134.1 ст. 134 ПКУ, є частиною податку на прибуток (п. 136.5 ст. 136 ПКУ).
Під час провадження діяльності з випуску та проведення лотерей встановлюється ставка податку на дохід від суми доходів, визначених п.п. 134.1.4 п. 134.1 ст. 134 ПКУ, у розмірі 30 відс. з урахуванням положень п. 48 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ (п. 136.6 ст. 136 ПКУ).
Відповідно до п. 136.7 ст. 136 ПКУ до об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 134.1.7 п. 134.1 ст. 134 ПКУ, застосовується базова (основна) ставка податку.
При цьому п.п. 134.1.7 п. 134.1 ст. 134 ПКУ встановлено, що об’єктом оподаткування є скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, визначений відповідно до ст. 39 прим. 2 ПКУ.
Згідно з п. 136.8 ст. 136 ПКУ під час провадження діяльності резидентами Дія Сіті – платниками податку на особливих умовах відповідно до Закону України від 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (зі змінами) ставка податку встановлюється у розмірі 9 відс. бази оподаткування, визначеної відповідно до положень п. 135.2 ст. 135, п. 137.10 ст. 137 та п. 141.9 прим. 1 (крім підпунктів 141.9 прим. 1.2.16, 141.9 прим. 1.2.17, 141.9 прим. 1.3, 141.9 прим. 1.4) ст. 141 ПКУ.
ФОПу, місцезнаходження або місцем проживання якого є тимчасово окупована територія, нараховано дохід: відображення ознаки доходу у звітності
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що ст. 42 Господарського кодексу України визначено: підприємництво – це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Пунктом 177.8 ст. 177 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) передбачено, що під час нарахування (виплати) фізичній особі – підприємцю доходу від здійснення нею підприємницької діяльності, суб’єкт господарювання та/або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, не утримують податок на доходи у джерела виплати, якщо фізичною особою – підприємцем, яка отримує такий дохід, надано копію документа, що підтверджує її державну реєстрацію відповідно до закону як суб’єкта підприємницької діяльності. Це правило не застосовується в разі нарахування (виплати) доходу за виконання певної роботи та/або надання послуги згідно з цивільно-правовим договором, коли буде встановлено, що відносини за таким договором фактично є трудовими, а сторони договору можуть бути прирівняні до працівника чи роботодавця відповідно до підпунктів 14.1.195 та 14.1.222 п. 14.1 ст. 14 ПКУ.
Разом з тим, згідно з п.п. 2 п. 297.1 ст. 297 ПКУ платники єдиного податку звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб у частині доходів (об’єкта оподаткування), що отримані в результаті господарської діяльності платника єдиного податку першої – четвертої групи (фізичної особи) та оподатковані згідно з главою 1 розд. ХІV ПКУ.
Водночас, відповідно до п.п. 38.9 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ під час нарахування (виплати) фізичним особам – підприємцям, місцезнаходженням або місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України (незалежно від системи оподаткування), доходу від здійснення ними підприємницької діяльності суб’єкт господарювання та/або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, зобов’язані утримати податок на доходи у джерела виплати. При цьому на таких осіб не поширюється дія п. 177.8 ст. 177 ПКУ та п.п. 2 п. 297.1 ст. 297 ПКУ.
Доходи від здійснення підприємницької діяльності, оподатковані відповідно до п.п. 38.9 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичної особи – підприємця та/або доходу фізичної особи підприємця платника єдиного податку.
Крім того, особи, які відповідно до ПКУ мають статус податкових агентів, зобов’язані подавати у строки, встановлені ПКУ для податкового місяця, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, до контролюючого органу за основним місцем обліку (п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 ПКУ).
Форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок), затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 із змінами та доповненнями.
Відповідно до п. 4 розд. IV Порядку в додатку 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – додаток 4ДФ) до Розрахунку у графі 6 «Ознака доходу» зазначається ознака доходу, наведена у розд. 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» додатка 2 до Порядку (далі – Довідник ознак доходів).
Згідно з Довідником ознак доходів дохід, виплачений самозайнятій особі відображається у додатку 4ДФ до Розрахунку за ознакою доходу «157».
Отже, суб’єкт господарювання (самозайнята особа) під час нарахування (виплати) доходів фізичним особам – підприємцям, які визначені в п.п. 38.9 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, зобов’язаний відобразити такі доходи у додатку 4ДФ до Розрахунку за «157» ознакою доходу.
Підтримка мобілізованих самозайнятих осіб – важливий напрямок роботи податкової служби Дніпропетровщини
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що одним з важливих напрямків діяльності Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) є консультування мобілізованих самозайнятих осіб, які не можуть виконувати податкові обов’язки, а також членів їх сімей.
За результатами проведення аналізу переліку ФОПів, яким нараховуються податкові зобов’язання, зокрема з єдиного податку та військового збору і які ймовірно не можуть виконувати свої податкові зобов’язання, фахівцями податкової служби регіону у межах чинного законодавства здійснюються належні заходи реагування.
Зокрема, для надання консультацій мобілізованим самозайнятим особам та ветеранам, а також членам їх родин з податкових питань в ГУ ДПС працюють номери телефонів «гарячих ліній»: (096) 862 10 70, (095) 159 09 70, (093) 606 30 45, (099) 510 11 50.
За вищезазначеними номерами телефонів «гарячих ліній» можна отримати роз’яснення і консультації з питань щодо:
- сплати єдиного внеску мобілізованими особами – підприємцями;
- порядку подання заяви про неможливість виконання податкового обов’язку мобілізованими особами, її заповнення та підтверджуючі документи, які необхідно додати до заяви;
- відмови від застосування спрощеної системи оподаткування.