Фінансова результативність діяльності Національного банку у 2004 році, порівняно з 2003 роком, значно підвищилася -
це засвідчила перевірка виконання кошторису НБУ у 2004 році, проведена Рахунковою палатою.
НБУ врахував рекомендації Рахункової палати за попередніми перевірками, що сприяло удосконаленню кошторисного процесу та усуненню більшості порушень при розробці та затвердженні цього документа на 2004 рік, обґрунтуванні його показників, внесенні змін.
Однак перевірка виявила, що у фінансово-господарській діяльності НБУ є ще чимало незадіяних резервів для забезпечення економного, законного та ефективного витрачання державних коштів.
Один із них - суттєве підвищення ефективності використання коштів на капітальне будівництво.
Колегія Рахункової палати зробила висновок, що Національним банком України не забезпечується ефективне та раціональне використання коштів на капітальне будівництво.
Численні коригування плану капітальних вкладень у бік зростання кількості об'єктів з одночасним зменшенням фінансування їх будівництва призводить до розпорошення коштів, збільшення кошторисної вартості об'єктів та, відповідно, витрат, необхідних на завершення їх будівництва у майбутні періоди.
При збільшенні кількості об'єктів капітального будівництва у два рази (з 35 до 71) до Плану капітальних вкладень на 2004 рік не було включено сім об'єктів незавершеного будівництва, на дев'яти включених до нього об'єктах роботи не здійснювалися, на п'яти роботи тривають понад шість років і їх не завершено.
Із 36 пускових об'єктів вартістю 106,7 млн. грн., фактично введено в експлуатацію лише 27 вартістю 98,0 млн. грн., тобто, відволікання коштів у незавершене будівництво дев'яти об'єктів, введення в експлуатацію яких передбачалось у 2004 році, станом на 01.01.2005 становить 8,7 млн. гривень.
Аудиторами встановлено, що тривала затримка у створенні Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП) виникла у зв'язку із зміною колишнім керівництвом Національного банку України у 2003-2004 роках політики з цього питання. В результаті, ринок цих послуг опановано переважно міжнародними платіжними системами (Visa та MasterCard).
Окрему увагу Колегія Рахункової палати присвятила питанню виготовлення Банкнотно-монетним двором державних нагород, оскільки, як встановили аудитори, на складах тривалий час зберігається 197,7 тис. медалей "60 років визволення України від фашистських загарбників", передбачених для вручення учасникам бойових дій, на суму 1,7 млн. грн., які, в порушення умов договору їх замовником, Державним управлінням справами, не прийняті на відповідальне зберігання та неоплачені.
Причинами цього є те, що Державне управління справами завищило потребу медалей майже на третину, а керівництво БМД замість ведення позовно-претензійної роботи обмежується письмовими нагадуваннями на адресу Державного управління справами, які не мають позитивних наслідків.
Аудитори встановили, що, в порушення Закону України "Про державні нагороди України", за відсутності відповідного рішення Президента України Управлінням державного протоколу та церемоніалу Президента України і Державним управлінням справами замовлено, а Банкнотно-монетним двором виготовлено 70 медалей із дорогоцінних металів для вручення почесним гостям, що спричинило незаконні витрати державних коштів у сумі 92 тис. гривень.
У порівнянні з вартістю медалей для учасників бойових дій, які виготовлялися з латуні та коштували 8,52 грн., вартість золотої медалі для почесних гостей є вищою у 400 разів, а срібної - у 55 разів.
Вручення цих медалей здійснено без будь-якого документального оформлення.
Колегія Рахункової палати також зробила висновок про недостатній рівень контролю керівництва НБУ за дотриманням його структурними підрозділами чинного законодавства із закупівель за державні кошти та наявність фактів його порушень.
Перевірками використання НБУ коштів на оплату праці, проведеними Рахунковою палатою, встановлено їх перевитрату у сумі 513 тис. грн., зайве перерахування до Пенсійного фонду України 46,3 тис. грн., штрафних санкцій за невиконання вимог чинного законодавства щодо створення робочих місць для інвалідів у сумі 165,3 тис. гривень.
Низька результативність заходів з реалізації майна, яке тривалий час не використовується, збиткова діяльність об'єктів соціального призначення спричинили неефективні витрати та збитки у 2004 році на суму 300 тис. гривень.
Інформацію про результати перевірки виконання кошторису витрат Національного банку України у 2004 році Колегія Рахункової палати вирішила направити Верховній Раді України та Секретаріату Президента, Звіт - НБУ для вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень.
Прес-служба Рахункової палати