Столиця України, за кількістю автомобілів наздогнала Європу та задихається без необхідної кількості паркувальних місць. Рятуючи місто від транспортного колапсу, влада створює перехоплюючі паркінги.
Держслужбовець Вадим Коробов добирається від свого місця проживання в передмісті Києва до офісу в центрі столиці як типовий європеєць. Вранці кожного буднього дня він залишає свою сріблясту Skoda Octavia на перехоплюючих паркінгів біля станції метро Іподром, розрахованої на 205 автомобілів, а далі їде на метро.
"Сюди на машині добираюся за десять хвилин, а потім ще 15 хвилин на громадському транспорті - і я на роботі, - розповідає Коробов. - А так би більше години стояв у пробці ".
За його словами, він економить не тільки час, але й гроші : 12:00 стоянки біля метро обходяться йому в 11 грн., Тоді як у центрі міста ті ж гроші доведеться заплатити всього за годину.
Цей перший перехоплює паркінг, аналоги якого давно розвантажують вулиці розвинених європейських міст, відкритий в столиці в серпні, а минулого тижня Київрада виділила земельні ділянки ще під сім.
Такого рішення Київ чекав як повітря багато років : вже не перший рік місто задихається в пробках, а пошуки парковки іноді перетворюються для водія в нездійсненне завдання. Вся справа в тому, що Київ, спочатку не розрахований на велику кількість машин, за їх кількістю наздогнав і обганяє Європу. За даними Eurostat, на 1 тис. киян сьогодні припадає 242 автомобіля. Це поки менше, ніж у Варшаві ( 564 ) та Парижі ( 250 ), але вже більше, ніж у Копенгагені ( 218 ) і Таллінні ( 174).
Втім, українські джерела, такі як інформаційно -аналітична група AutoConsulting, і зовсім стверджують, що число автомобілів у Києві давно перевалило за 300 на 1 тис. жителів.
Водночас, за оцінкою комунального підприємства Київпарктранссервіс, на кожних 100 киян припадає всього лише п'ять паркувальних місць, тоді як у більшості мегаполісів Євросоюзу на 100 жителів - 16-17 місць. В цілому потреби в них столиці України задоволені лише на 30 %.
І ця проблема характерна не тільки для Києва, а й для всіх українських міст- мільйонників. Адже в Україні немає продуманої інфраструктурної політики
" І ця проблема характерна не тільки для Києва, а й для всіх українських міст- мільйонників. Адже в Україні немає продуманої інфраструктурної політики ", - констатує Олександр Кава, координатор реформування транспортної галузі Центру реалізації економічних реформ при Президенті.
Однак нові паркінги вирішують лише незначну частину проблеми, кажуть експерти, - необхідний комплекс заходів.
"Наприклад, стимулювати людей, щоб вони менше користувалися своїми машинами, - пропонує Володимир Застава, експерт Інституту Горшеніна. - Для цього потрібно поліпшити якість громадського транспорту. Також слід будувати нові дороги, розв'язки і, звичайно ж, не забувати про парковках ".
Загнати на стоянку
При в'їзді в перехоплює паркінг біля станції метро Іподром встановлено велику електронне табло, на якому висвічується інформація про наявність вільних місць: у п'ятницю вранці зайнято 33 %.
Це через дня тижня, пояснює Ярослав Погрібняк, начальник служби паркування Київтранспарксервіс. Зазвичай перед вихідними люди намагаються не сідати за кермо або не паркуються, а пересуваються по місту на своєму транспорті. Зате з вівторка по четвер стоянка заповнена на 70-80%.
Підземний паркінг, розташований в торговому центрі Мандарин- Плаза в самому центрі столиці, про таку завантаженні може тільки мріяти. У розпал робочого дня він заповнений навряд чи на 20 %. Причина стає очевидною, якщо піднятися з-під землі назовні : велика частина автомобілів припарковані на тротуарах або прямо на проїжджій частині. Поставлені таким чином машини заважають руху і є однією з причин заторів.
Водії ігнорують підземну парковку через її високу ціну. За словами Василя Авдєєва, гендиректора компанії Центросервіс, якій належать стоянки в Мандарин- Плазі і Бізнесцентр Парус, два місяці тому під тиском столичної мерії в цих паркінгах ціни на паркування знизили на 60 % - з 25 грн. за півгодини до 20 грн. на годину. Однак і після цього зростання клієнтів не сталося, констатує Авдєєв, - хіба що на 2-3%.
"Мені здається, навіть якби була ціна 10 грн. за годину, вони б все одно не заїжджали. Люди отримують 6-8 тис. грн. і не готові платити 3 тис. грн. в місяць за паркінг - міркує Авдєєв. - У той же час вони не хочуть собі відмовляти в можливості дістатися на роботу на машині ".
Люди отримують 6-8 тис. грн. і не готові платити 3 тис. грн. в місяць за паркінг
При цьому гендиректор ЦЕНТРОСЕРВІС визнається, що в найближчому майбутньому паркувальний центр змушений буде повернутися до колишніх тарифів, оскільки вже поніс колосальні збитки.
Така ситуація нітрохи не дивує львів'янина Отара Довженка. Кілька років тому він організував рух Дайте пройти!, Учасники якого залишають на неправильно припаркованих машинах наклейки з цим написом і потім публікують їхні фотографії в соціальних мережах.
Сьогодні це рух, що зародився в Facebook, об'єднує майже 2,5 тис. учасників. На думку Довженка, в Україні немає культури паркування машин, а такі заходи, як штрафи і евакуація, її не виховують, оскільки виконуються владою лише в одиничних випадках.
У Варшаві, де штрафи порівняти з київськими, правоохоронні органи підходять до виконання адміністративних покарань за порушення паркування значно жорсткіше, і більшість водіїв розплачуються за рахунками, зазначає Михайло Бем, експерт з питань міського транспорту Інституту Собєського.
Тим часом мешканців Відня примушувати до раціонального руху взагалі не потрібно. Емігрувала до Австрії українка Наталія Вахомчік розповідає, що в час пік пересуватися на особистому автомобілі обтяжливо і вінці із задоволенням їздять на роботу на автобусах.
"Розклад транспорту вказано до хвилини ", - говорить про комфортність громадського транспорту Вахомчік. Крім того, у жителів австрійської столиці в ходу прокат велосипедів і численні велодоріжки.
Слідом за Європою навіть Москва вже щосили впроваджує перехоплюючі парковки з інформаційними табло, яка говорить про наявність вільних місць.
Сьогодні в столиці Росії налічується 17 перехоплюючих автостоянок біля вузлових станцій метрополітену, здатних прийняти 4,2 тис. автомобілів. Наприкінці жовтня почав працювати сайт московського метрополітену, присвячений перехоплює паркування в столиці. На ньому можна дізнатися, де знаходяться парковки, чи є на них вільні місця та чи обладнані паркінги камерами спостереження.
Паркінги без інвесторів
Щоб столиця не захлинулася від транспортного колапсу, Київрада розробила трирічний план розвитку паркувального простору, прийнятий ще навесні. На початку листопада мерія виділила понад 7 га землі під будівництво нових багаторівневих і перехоплюючих стоянок.
Відповідно до проектів, компанія Київміськбуд побудує два паркінги у Дарницькому районі, а Київтранспарксервіс - чотири в Облонському районі та один в Голосіївському. Влада сподівається, що перші багаторівневі паркінги у спальних районах столиці почнуть зводити в березні 2014 року. Також заплановано будівництво підземного перехоплюючого паркінгу на пр. Глушкова в районі Теремків.
Градоначальники розраховують, що в найближчі три роки в місті з'явиться 22,6 тис. нових паркувальних місць, а на парковках підвищиться якість обслуговування
Градоначальники розраховують, що в найближчі три роки в місті з'явиться 22,6 тис. нових паркувальних місць, а на парковках підвищиться якість обслуговування. Щоб реалізувати задумане, справа за малим - знайти інвесторів. Кошторис будівництва складає 940 млн грн., З них лише 30 млн може вкласти Київпарктранссервіс.
Саме цей факт змушує експертів сумніватися, що ідея буде втілена в життя в повному обсязі : наприклад, на запуск паркінгу біля метро Іподром знадобився 1 млн грн.
Виділена земля, швидше за все, піде під будівництво нових торгових центрів або житлових будинків, припускає Кава, згадуючи подібну історію 20 -річної давності. Тоді, під час реконструкції Майдану Незалежності, мер Олександр Омельченко планував побудувати під ним дворівневий паркінг, але замість нього з'явився ТЦ Глобус.
Юрій Бутусов, глава громадської ініціативи Асоціація кооперативів у Києві, прогнозує, що за нинішнього відсутності інвесторів владі вдасться здійснити 20-30% планів. На думку експерта, будівництво паркінгів і в Європі вважається підприємством збитковим - що вже говорити про Україну.
Так, за словами Погрібняка, вартість створення одного місця на стоянці за величезної кількості корупційних схем і скаженої вартості землі в Києві стартує від $ 20 тис., а у Варшаві - від $ 13 тис. При цьому середня зарплата в столиці України становить усього $ 600, тоді як у столиці Польщі - $ 1,6 тис.
"З урахуванням високих тарифів парковки і низьких доходів великої частини населення, в Україні немає попиту на стоянки, - пояснює Погрібняк. - Так що забудовнику простіше побудувати 20 квартир, ніж паркомісця, які ще потрібно знайти кому продати ".
Тому в Європі стоянки зводяться за бюджетні гроші або за рахунок бізнесу, який отримує істотні податкові пільги від держави.
У цілому для цього необхідний комплекс заходів і головне - політична воля, інакше нічого не вийде
А якщо мова йде про стоянках у спальних районах, то нові висотні будинки спочатку здаються в експлуатацію з паркінгами.
"Наприклад, в ізраїльських містах сьогодні людина не може купити квартиру без обов'язкової покупки місця в підземному паркінгу, - розповідає Бутусов. - Там це така ж частина квартири, як ванна або туалет ".
Українським градоначальникам як мінімум потрібно запропонувати забудовникам пільгові умови, а правоохоронцям - карати гривнею власників машин, що стоять на тротуарах, рекомендують експерти головні стимули до появи та зростання популярності паркінгів.
"В цілому для цього необхідний комплекс заходів і головне - політична воля, інакше нічого не вийде", - резюмує Кава.
e-finance.com.ua