За словами Наталі Яресько, Міжнародний валютний фонд погодився з тим, що цьогорічний держбюджет відповідає цілям програми співробітництва України з Фондом. «МВФ погодився з тим, що ухвалений бюджет в цілому відповідає цілям програми», – заявила вона. Проте, за аналізом «Публічного аудиту», цей бюджет абсолютно не збалансований, а його показники підтасовувалися під формально необхідний результат. І фактичне виконання за І квартал та за І півріччя продемонструють це наочно.
«Усе, чого формально дотримано, це показників дефіциту бюджету на рівні 3,7 ВВП, або 83,7 млрд грн. Саме цього вимагав МВФ від Уряду та парламенту при розробці Податкової реформи, прийнятті бюджету на 2016 рік, він це де-юре отримав і нібито задоволений. Проте аналізувати цей проект державного бюджету та говорити про його збалансованість просто немає змісту – його показники просто підганялися під потрібні цифри – вони далекі від реальних», – переконаний заступник керівника «Публічного аудиту» Андрій Вігірінський.
Спеціаліст для прикладу наводить досить показовий факт, як «гра цифрами» дозволила урядовцям не перевищити необхідний показник дефіциту бюджету. Так, Постановою КМУ від 24 грудня 2015 р. № 1081 було внесено зміни до бюджету Пенсійного фонду України на 2015 рік під начебто благими намірами: «З метою своєчасної виплати пенсій з урахуванням святкових і вихідних днів у січні 2016 року Пенсійному фонду України забезпечити у грудні 2015 року фінансування та виплату пенсій одержувачам через їх поточні рахунки в банках – за датами виплати по 23 січня 2016 р. включно; через національного оператора поштового зв’язку – за датами виплати по 8 січня 2016 р. включно».
Постанова набрала чинності одночасно з Законом України «Про внесення змін до додатків № 3 та № 7 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2015 рік” щодо видатків Пенсійного фонду України».
Для цього бюджет видатків Пенсійного фонду збільшено на «пенсійне забезпечення осіб, пенсія яким призначена відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”» в 2015 році зі 186,7 млрд грн до 200,7 млрд грн, тобто фактично на 14 млрд грн. Причому ці кошти пішли у вигляді дотацій із бюджету на 2015 рік, відповідно збільшивши дефіцит Пенсійного фонду в 2015 році з запланованих 17,76 млрд грн до 31,76 млрд грн.
«Така маленька інсинуація дозволила не відносити витрати в розмірі 14 млрд грн на виплату пенсій до розподілу видатків у бюджеті на 2016 рік. Інакше б граничний дефіцит державного бюджету в 2016 році мав би бути пропорційно збільшеним до розміру, наближеного до 100 млрд грн, а відповідно, дефіцит перевищив би показник 4 % ВВП, що означало б чергове невиконання вимог міжнародного донора», – вказує Вігірінський.
Цей приклад переконливо свідчить про те, що за відсутності інституційних та структурних реформ Уряду не залишається нічого іншого, як урізати соціальні видатки.
«У сфері державного управління протягом минулих двох років не відбулося жодних справді важливих інституційних та структурних реформ. І поки вони, свідомо чи несвідомо затягуються, Уряд просто зменшує фінансування соціальних видатків – це для урядових “реформаторів” єдиний шлях отримати заповітні показники дохідної частини бюджету, коли сподіватися на реальні, а не інфляційні доходи, – не доводиться», – резюмує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.
e-finance.com.ua