Росія отримала 93 млрд євро доходів від експорту енергоносіїв за перші 100 днів повномасштабної війни РФ проти України (24 лютого – 3 червня), причому ЄС, як і раніше, залишається найбільшим покупцем російських газу та нафти. Такі цифри наводять у фінському Центрі досліджень енергетики та чистого повітря (CREA).
ЄС імпортував 61% всього обсягу російських е/н приблизно на €57 млрд.
Китай випередив Німеччину як найбільший імпортер: імпорт КНР практично не змінився, тоді як ФРН вдалося трохи скоротити імпорт нафти з РФ. Польща і США завдали найбільшого удару по доходах Росії, а Литва, Фінляндія та Естонія досягли різкого відсоткового скорочення більш ніж на 50%.
Найбільшими імпортерами були: Китай (€12,6 млрд), Німеччина (12,1), Італія (7,8), Нідерланди (7,8), Туреччина (6,7), Польща (4,4), Франція (4,3) та Індія (3,4).
Виторг включає приблизно €46 млрд за сиру нафту, €24 млрд за трубопровідний газ, €13 млрд за нафтопродукти, €5,1 млрд за ЗПГ та €4,8 млрд за вугілля.
"Значна частина сирої нафти реекспортується у вигляді нафтопродуктів, зокрема до США та Європи, що є важливою лазівкою, яку необхідно закрити", – зазначили у центрі.
CREA пише, що російські доходи від експорту падають із березня, але залишаються рекордно високими.
Обсяги імпорту у травні дещо знизилися, приблизно на 15% у порівнянні з періодом до вторгнення, оскільки багато країн та фірм уникали постачання із Росії.
Зниження попиту і падіння ціни на російську нафту обходилися РФ приблизно €200 млн на день у травні, але збільшення попиту на викопні ресурси принесло несподіваний прибуток: середні експортні ціни Росії були в середньому на 60% вище, ніж у 2021-му.
Індія, Франція, Китай, ОАЕ та Саудівська Аравія збільшили імпорт із РФ. Індія стала великим імпортером російської сирої нафти, купуючи 18% експорту країни.
У квітні-травні 68% постачання роснафти здійснювалося судами, що належать компаніям з ЄС, Великої Британії та Норвегії, причому лише грецькими танкерами перевозилося 43%. Для постачання до Індії та Близького Сходу частка була ще вищою — 80%.
97% танкерів були застраховані лише у трьох країнах: Великій Британії, Норвегії та Швеції. Аналітики пишуть, що суворі санкції проти танкерів, які перевозять російську нафту, значно обмежать можливості такого перенаправлення російського експорту.
Франція збільшила свій імпорт, ставши найбільшим у світі покупцем російського ЗПГ. Недалеко від неї відстала Бельгія.
У CREA наголосили, що імпорт – спотові угоди, а не довгострокові контракти на постачання. Це означає, що, попри вторгнення РФ в Україну, Франція та Бельгія ухвалили свідоме рішення використати російську енергію.
Евгений Пилипенко
e-finance.com.ua