Після зниження курсу гривні 21 липня ціни на пальне в Україні зросли. Проте ринок не зміг повною мірою відреагувати на підвищення курсу долара через високу конкуренцію та великий обсяг поставок.
Засновник групи "Прайм" Дмитро Леушкін вважає, що рішення НБУ щодо зниження офіційного курсу гривні вдало співпало з трендами на світовому ринку нафти.
"Президент США Джо Байден поїхав до Саудівської Аравії і досяг домовленостей щодо підвищення видобутку нафти. На тлі цієї новини нафтові котирування почали падати, і це дало можливість компенсувати фактор курсу на українському паливному ринку", - каже Леушкін.
За словами бізнесмена, ціни на дизельне паливо в Україні після підвищення курсу закріпилися на рівні 55-58 грн/л, а ціни на бензин – на рівні 49-52 грн/л. Така тенденція, ймовірно, збережеться, а надалі за рахунок зниження світових котирувань на нафтопродуктів маржа учасників ринку підвищуватиметься.
Аналітик профільного видання "НафтаРинок" Олександр Сіренко вважає, що головною причиною стримування цін на пальне на тлі зниження курсу гривні стала конкуренція та високі темпи наповнення ринку.
"Через профіцит пропозицій неможливо було навіть збільшити оптову ціну на величину курсу. Оптова ціна мала збільшитися прямо пропорційно купчу, але через велику кількість дизеля на ринку який у дорозі або який перетинає кордон, реакція на курс була стриманою. Ми порахували, що ціна в четвер, п'ятницю збільшилася навіть не на 20%, а на 17%", - каже Сіренко.
За його словами, велика кількість трейдерів до липня перебудувалися на європейські правила ведення бізнесу та почали робити закупівлі "у довгу". Так ще до 15 липня ще за старим курсом оптовиками було закуплено значну кількість палива з постачанням до кінця першої декади серпня.
"Запас дуже великий. Якщо поточні тенденції щодо постачання збережуться, ми не бачимо підстав для подальшого зростання цін", - говорить Сіренко.
За словами експерта, також важливий сигнал для ринку - падіння роздрібних продажів. На АЗС серйозно впали продажі з двох причин: багато людей поїхали за кордон, а також багато людей втратили доходи і не можуть дозволити собі їздити як раніше.
Одним із найважливіших споживачів палива залишається аграрний ринок. При цьому деякі аграрії почали завозити пальне самостійно.
"За постачання палива аграріям буде велика боротьба. Це стане ще одним із факторів, які стримають підвищення цін", - зазначає експерт.
У свою чергу директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн каже, що одразу ж після новин про падіння курсу гривні ціни дизпалива в опті на ринку підвищилися на 10 гривень за літр. Проте вже у понеділок, 25 липня, ціни відкотилися на 2 грн/л. Таким чином, загальне підвищення цін на тлі новин про курс склало 8 грн/л.
Куюн також говорить про те, що палива на ринку зараз дуже багато і за збереження поточної тенденції цін на світових ринках ціни на українському роздрібному ринку можуть навіть знизитися.
Крім того, експерт каже, що у червні кількість імпортерів палива в Україні зросла втричі до 300. Багато нових гравців увійшли до цього бізнесу, але згодом вони не зможуть конкурувати з іншими професійними та підуть із цього бізнесу.
"Є частина компаній, наприклад аграрні підприємства, які раніше купували дизпаливо у трейдерів. Коли у трейдерів палива не стало вони почали возити паливо самостійно. Але зараз ринок розгойдався, побудовано логістику, напрацьовано ділові зв'язки. Відповідно агропідприємство, у якого два чи три бензовози не може конкурувати з професійним трейдером, який має менше витрат на літрі палива, що має кращу логістику і який може дати кращу ціну", — каже Куюн.
Степан Крьока
Інф. delo.ua
e-finance.com.ua