За останні вісім місяців діяльності нової влади посилились випадки, коли шляхом адміністративних рішень чи тиску відбувався перерозподіл клієнтів банків, перетягування їх до інших банків тощо. Це зокрема стосується підприємств нафтогазової, вугільної, металургійної, залізничної та інших галузей.
У більшості таких випадків зміна банку клієнтами відбувалась шляхом суто адміністративного тиску, прямого втручання бюрократії, посадових осіб міністерств і відомств на відповідні підприємства як клієнтуру банків.
Подібне явище є поверненням до ганебної пострадянської практики боротьби за клієнтуру і сфери впливу у приватному бізнесі, що практикувалась за старої державно-чиновницької номенклатури на поч. 90-х рр. Це аморально і протизаконно. І це неприпустиме в країні, що прагне демократії та правових ринкових відносин.
Зокрема, це порушує норми Конституції України та базових законів щодо права вільно займатись підприємницькою діяльністю на правах рівності та конкурентності, а також Закону України “Про банки і банківську діяльність”, яким визначено, що клієнт самостійно обирає собі банки для обслуговування.
З іншого боку, це є ніщо інше, як пряме корупційне втручання і зловживання владою, оскільки таке силове перетягування клієнтури вигідне не лише якомусь окремому банку, але чиновнику, який ці рішення приймає і реалізує, вносячи цим дестабілізуючий елемент в роботу банківської системи.
Для того, щоб ліквідувати існуючу корупцію в органах державної влади, уникнути подібних ганебних пострадянських рудиментів та корупційних діянь, а також щоби зміна уряду, окремих фігур чи посадових осіб, не призводили до дестабілізації банківської діяльності, Асоціація українських банків вважає за необхідне розробити і прийняти Кабінетом Міністрів типове Положення про тендер (конкурс). Саме відкритий, прозорий та конкурентний конкурс, а не державний чиновник, має публічно, за участю ЗМІ, громадських організацій, підприємств, банків тощо, визначати той чи інший банк, який задовольнятиме вимоги клієнтів за рівнем обслуговування і ціни за послуги. Це і буде реальний крок до Євросоюзу в цій сфері.
Щодо державних підприємств та державних банків, то, безперечно, держава має право приймати рішення про перехід державного підприємства до державного банку. Але, приймаючи таке рішення, державні органи мали б надавати банкам час (скажімо від місяця до півроку і більше), щоби банк міг збалансувати свої активи і пасиви, щоб це не призвело до штучної дестабілізації його діяльності, адже це відповідає інтересам держави і суспільства.
Асоціація українських банків, з метою ліквідації існуючих проблем у цій сфері, готова взяти активну участь у розробці Положення та умов такого тендеру (конкурсу). АУБ сподівається, що новий склад уряду відмовиться від застарілих радянських методів управління, запровадить нові прозорі принципи та механізми, перейде до реальної реалізації програми побудови громадянського суспільства та ринкової економіки в Україні.
Президент
Асоціації українських банків
Асоціації українських банків
Олександр СУГОНЯКО
e-finance.com.ua