Реформу адміністративно-територіального устрою в Україні потрібно завершити не пізніше осені 2015 року, до наступних виборів до місцевих рад, – заявив Юрій Ганущак, радник Віце-прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана, один з авторів української реформи децентралізації влади, під час прес-брифінгу, який пройшов у рамках Урядової ініціативи Децентралізації влади та Медіа-центру реформ за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». «Без проведення реформи адміністративно-територіального устрою усі розмови про децентралізацію влади є не більш ніж імітацією реформи, адже децентралізація передбачає, насамперед, передачу влади в дієздатні органи місцевого самоврядування, в дієздатні громади», – пояснив Ю.Ганущак.
Найбільше зацікавлені у реформі децентралізації саме мешканці малих міст та сіл, переконаний Голова Асоціації малих міст України, міський голова м. Українка (Київська область) Павло Козирєв. «Нову реформу, якщо її правильно пояснити людям, підтримають 100 % мешканців України. Кошти, які збираються з громади, йтимуть на благоустрій території та потреби конкретної громади. Не йдеться про додаткові кошти з центрального бюджету, просто на початку потрібно розв’язати громадам руки», – пояснив Павло Козирєв. На його думку, реформа децентралізації зніме надмірне соціальне навантаження з інфраструктури великих міст, створивши належні умови для життя і праці у малих містах.
Розповідаючи про нову модель розподілення коштів у місцеві бюджети, Юрій Ганущак пояснив, що попередня реформа 2001 року забезпечувала першу вимогу – неупередженість бюджетних відносин центру з територіальними, обласними та районними громадами, але не змінила саму модель бюджетних розрахунків, які досі ведуться по видатках, а не доходах громад. «Раніше були прямі трансферти до районів, міст обласного значення. Розрахунки йшли по видатках, тобто формула розрахунку: трансферт дорівнює видатки мінус доходи, які завжди занижуються Мінфіном. Тому органи місцевого самоврядування завжди кажуть, що коштів не вистачає, щоб покрити навіть делеговані повноваження. Друга частина – це доходи, які також розраховуються Міністерством фінансів. І показник завжди завищений. Тому, чим більше маємо нарощування доходів, тим менший трансферт», – розказав пан Ганущак.
Зараз, зі слів експерта, пропонується «абсолютно революційне рішення» – розраховувати бюджет по доходах: «Така формула використовується у багатьох країнах світу: у тих, у кого низький фіскальний потенціал – гроші додаються, у кого зависокий – забирається частина коштів. В Україні була запропонована формула, яка робить диференціацію досить значною. Це є найголовнішим аспектом нашої реформи. Трансферти будуть розраховуватись якраз за принципом «солідарності»: у одних забрали – у кого зашкалює, іншим віддали».
Також радник Віце-прем’єр-міністра України окреслив загальні напрями реформи децентралізації:
Забезпечення бюджетної автономії та фінансової самостійності місцевих бюджетів
Стимулювання громад до об’єднання та формування спроможних територіальних громад
Закріплення за місцевими бюджетами стабільних джерел доходів та розширення дохідної бази місцевих бюджетів
Визначення нового механізму бюджетного регулювання та вирівнювання
Надання нових видів трансфертів та посилення відповідальності профільних міністерств за реалізацію державної політики у відповідних галузях
Децентралізація видаткових повноважень та чіткий розподіл компетенцій, сформований за принципом субсидіарності
Щодо основних змін у бюджетній сфері, Ю.Ганущак виділив наступні:
Реформа децентралізації дозволить регіонам України динамічно розвиватись, тому важливо її запустити вже цього року. Для цього потрібна політична воля українського парламенту: проголосувати за зміни до бюджетного кодексу на засіданні Верховної Ради вже 14 жовтня.
e-finance.com.ua