Укрпошта – лідер на вітчизняному ринку розповсюдження газет та журналів за передплатою. При цьому вона – єдина організація, що доставляє передплатну пресу до кожної домівки чи офісу на всій території України, – навіть якщо собівартість цієї доставки вища, ніж тариф за неї.
Підприємство утримує розгалужену мережу відділень по всій Україні. Укрпошта працює навіть там, куди відмовляються «йти» банки та приватні передплатні агенції й перевізники, яким це економічно невигідно.
Лише для однієї доставки передплаченої преси постійним читачам, Укрпошта використовує 4 тис. автомобілів, які проїжджають більш як 300 тис. км магістральними і внутрішньообласними маршрутами (якщо їх «витягнути» в одну трасу, вона 7 з половиною разів оббіжить екватор). А відстань, яку сукупно проходять за одну доставку всі 37,4 тис. листонош підприємства, годі й уявити…
Бізнес із людським обличчям
Укрпошта не лише виконує свої функції , а й вкладає кошти у розвиток виробництва, оновлює технології, вдосконалює логістичну мережу. З 1 липня ц. р. Укрпошта прискорила перевезення періодичних друкованих видань між деякими регіонами. Тож нині українці отримують передплачені газети й журнали на добу раніше!
Що робити, коли собівартість виробництва зростає не по днях, а по годинах, а доходи зменшуються у зв’язку з падінням тиражів видань? Бізнес-арифметика проста: прибутки неухильно знижуватимуться, і рано чи пізно підприємство зазнає збитків.
Саме такої ситуації намагається уникнути Укрпошта в найближчому майбутньому – адже від її безперебійної роботи у сфері доставки преси, кореспонденції й соціальних виплат значною мірою залежать настрої соціально вразливих верств суспільства.
Працюємо під тиском цін
Останнім часом ціни на товари, послуги і, основне, на енергоносії постійно зростають. Так, вартість 1 л дизельного палива порівняно з 2013 р. зросла майже вдвічі (з 10,04 грн до 19,93 грн). Збільшуються витрати на освітлення та опалення виробничих приміщень, де сортуються і готуються до перевезення кореспонденція, посилки і преса, тощо.
Бізнес реагує на зростання витратної частини однозначно: підвищують ціни на свої товари й послуги відповідно до актуальної ситуації на ринку. Натомість держава до формування тарифів на соціально значущі послуги завжди підходить надзвичайно обережно, зі значним «відставанням» від ринкових тенденцій. Це стосується й питання тарифоутворення на послуги Укрпошти з приймання передплати та доставки періодичних друкованих видань.
Так, послуги зв’язку становлять лише 20 – 30% передплатної вартості видання (суми, яку сплачує споживач, оформлюючи передплату). Решта – видавнича вартість, 70 – 80% коштів відповідно. Її формує видавець.
За останні півтора року деякі видавці значно збільшили вартість своїх газет і журналів для читачів, і особливо помітне це підвищення саме при оформленні передплати. Так, видавнича вартість журналу «Дім, сад, город» у 2015 р. порівняно з 2014 р. зросла на 96,6% (або на 5,8 грн), «Історія України» на 81,8% (на 9,9 грн), «Завуч» – на 67% (на 10 грн), «Освіта» – на 60% (на 18 грн), «Порадниця» – на 60% (або на 4,72 грн).
Водночас вартість послуг зв’язку за згаданий період не змінювалася, тож Укрпошта нині виконує роботу з доставки преси за тарифом, значно нижчим за собівартість послуги.
Вільний доступ до інформаційних ресурсів – одна з важливих основ демократії та громадянського суспільства. Аби його забезпечити повною мірою, Укрпошта поглиблює співпрацю з видавцями періодичної преси, в тому числі й регіональної, підвищує якість надання послуги з доставки преси за передплатою. Так, лише у 2014 р. поштовики доставили постійним читачам 649,4 млн примірників вітчизняних газет і журналів. І маємо надію, у майбутньому обсяги передплати лише зростатимуть.
Національний поштовий оператор за будь-яких умов добросовісно додержуватиме свої зобов’язання перед державою та суспільством. У свою чергу, підприємство сподівається на встановлення справедливих тарифів, що відповідали б реальним витратам на надання послуги.
e-finance.com.ua